Foorumi / Uusimmat keskustelut / objektiivin puhdistus?

ooppa1955pv sitten
Kategoria: tekniikka

objektiivin puhdistus?

vanhassa kamerassa on pölyä sun muuta kuraa objektiivin sisällä, siellä jossain linssien välisissä sopukoissa. Mitkä kameraliikkeet Helsingissä puhdistavat objektiiveja? Apua.

dee_troitdee_troit1955pv sitten
kysyppä siellä jeesusbunkkerin (olix se elmex vai kuka joka termiä käytti jossain :) takapuolella olevasta pienestä putiikista jos se on vielä siellä. nimeä enkä osotetta muista mutta löydät kyllä, töölön puolella temppeliaukion kirkkoa, portaat alas ja vasemmalla.
Acumen1955pv sitten
JAS-tekniikka vois olla yks, varsinkin jos on Canon laseista kysymys.. taitava kaveri purkaa kyllä itsekin obiskan, mutta ellei tiedä mitä tekee - niin anna ammattilaisen hoitaa se (muista kysyä hinta-arviot vaikka paristakin paikkaa).
syncro1955pv sitten
Suosittelen kyllä opettelemaan tekemään tuon kennonpuhdistuksen itse, sen kun joutuu kuiteskin tekemään parikin kertaa vuodessa anyway. Tarvikkeet löytyy vaikka digitarvikkeesta ja erittäin selkeät ohjeet tuli ainakin itelle tarvikkeiden mukana. Ja tarkempia ohjeita ja threadejä on netti pullollaan.

Kyse ei kuitenkaan ole mistään kummallisesta salatieteestä, vaan itseäänkunnioittavan digikuvaajan voisko sanoa "rutiinitoimenpiteestä".
Niko R.Niko R.1955pv sitten
Mr. Kamerasta kandee kysyä, siis Kampissa mikä myy käytettyä roinaa (jos on vielä olemassa). Sieltä sain joskus aikoinaan hyvän ja edukkaan huoltopaikan tiedot.
Z64.41955pv sitten
Mites näiden digijärkkäreiden kanssa on - jostaon luin, että pöly on niidenkin kanssa ongelma kameraperässä ? Joissakin malleissahan on jonkilainen pölynpoistojärjestelmäkin. Itse ei kai arvaa mennä sorkkimaan, tulee liian kallis lelu lapsille.
kidrok1954pv sitten
syncro, Z64.4---> Tässä aiheessa on kyse objektiivin sisäisten lasipintojen puhdistuksesta ei kennonpuhdistuksesta. Kennonpuhdistus tottakai "rutiinitoimenpide" mutta obiskaa en itse lähtisi osiin purkamaan.

Canonia huoltaa mm. jas-tekniikka, nikonia interfoto ja sigmaa foka.
Niko R.Niko R.1954pv sitten
Objektiivia EI muuten kannata purkaa itte, ei vaikka olis halpa putki, vaikka luulisi kuinka olevansa näppärä ja vaikka kuinka laittaa kaikki osat järjestykseen, että äkkiähän minä. Niin voi käydä kuitenkin niin, että joku ruuvvi häviää ja osien järjestys menee sekaisin. Ehem.
antiheroantihero1954pv sitten
voin kyllä tohon objektiivin puhdistukseen suositella "kamera helppi tai apu":ko sen nimi nyt oli mutta.. Sijaitsee kampissa samassa rakennuksessa SAS Radisson hotellin kanssa (kampintorin puoleinen nurkka).

Ite just kesällä korjautin yhden optiikan, ja palvelu oli suht nopeaa ja aika halpakin oli.

edit: niin ja ihan kaiken merkkisiä kameroita/objektiivejä huoltaa!
Z64.41954pv sitten
kidrok >niin ajtteln vaan ksyyä tässä samassa syssyssä kennoista, joku kun kehuu niitäkin puhdistavansa itse.
antiheroantihero1954pv sitten
No kennon puhdistus ei nyt sinänsä oo kovin kummonen operaatio. Kamerasta vain peili ylös, muistaa pitää kameraa samalla objektiivin reikä alaspäin ja sit käsin puhallettavalla putsausjutulla puhallella roskat pois kennon pinnalta ja sit peili takas alas.

Millään keinotekoisella paineilmalla ei sais puhallella sinne ku on kuulemma liian voimakasta. Kameran menusta varmaan löytyy kennon puhdistus osio ja kun sieltä painelee niin se peili jää yläasentoon.
  • Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
    Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta