Foorumi / Uusimmat keskustelut / Freelancerin talousasiat

Tumppe från Uleåborg
2428pv sitten
Kategoria: rekry

Freelancerin talousasiat

Kertokaahan, "yrittäjä"toverit, kuinka pidätte välit verottajaan hyvinä satunnaisten free-duunien tiimoilta? Mikä on kätevin tapa hoitaa työkeikkojen laskutus kun kyse ei ole jatkuvasta liiketoiminnasta vaan pikemminkin satunnaisista lisäansioista. Onko verokortilla nysvääminen kannattavaa, liittyäkö ennakonperintärekisteriin vai peräti pistää pieni "ihan oikea yritys" pystyyn?

Olisin kovin kiitollinen jos joku osaisi kertoa käytännön kokemuksia :)
2428pv sitten

Pistä toiminimi

Missään nimessä ei kannata verokorttia alkaa asiakkaalle ehdottelemaan, koska sen kautta asiakas joutuu ottaa freelancerin palkkalistoille työn ajaksi, joten palkkaan tulee n. 20% lisää kustannuksia asiakkalle... Sen lisäksi se antaa kovin harrastelijamaisen kuvan toimestasi.

Ehkä paras ja halvin tapa laskuttaa on pistää toiminimi. Se on helppoa ja halpaa. Sillätavalla asiakkaan ei tarvitse maksaa mitään ylimääräistä ja voit siten laskuttaa ehkäpä enemmän ;)
pinta.tkpinta.tk2428pv sitten

^^^

siis äskeinen vuodatus oli minun kätösien jälkiä.
Herra hallittu
2427pv sitten

...joo

Freelancer korba kannattaa jos duunia on saman vuoden aikana monelle eri työnantajalle. Säästää selvää rahaa kun vero ei nouse uknow.

Toiminimi ihan jees, mut me perustettiin kevereiden kanssa osuskunta jonka alla toimitaan ja hoidettaan kaikki virallinen paska.
samisami2427pv sitten
höpö höpö

verokortilla homma hoituu loistavasti, se harrastelijamaisuus tulee ihan muista tekijöistä.

Tosin tää riippuu joissain määrin riippuu tietysti asiakkaan koosta, pienten firmojen on helpompaa toimia yrityksen kuin verokortillisen tilapäishenkilön kanssa - kuten pinta totesikin niin työnantaja joutuu maksaan yksityisestä kaikki asiaan liityvät kulut, kiitos suomen valtion työllistämistä "helpottavan" politiikan.

Mutta jos tosiaan on enemmän firiksiä (yli 3 eri asiakasta per vuosi)niin silloin kannattaa harkita jotain yritysmuotoa. Satunnaisilla keikoilla voi olla että yrityksestä aiheutuva ylimääräinen säätö verottajan yms kanssa on vähän hiinä ja hiinä..
riikkariikka2427pv sitten
minä oon tehny ihan verokortilla, hyvin on toiminu.

mut firmat onki olleet isoja, ja niillä näyttää olevan tuollainen käytäntö. eli ihan ok on ollu. oon toiminut niille kuvittajana ja valokuvaajana ns. "projektiluotoisissa" hommissa.

eli riippuu mihin teet.
Herra hallittu
2427pv sitten

Niinhän se sanonta menee että...

...tyhmä maksaa liikaa veroja. Taisin kyllä keksiä ton juuri, mut ei se mitään Riikka jos haluut antaa omistas vähän enemmän yhteiseen hyvään niin ok. Freelancer vero korttilla vero prosentti pysyy vakiona.
kaltsukaltsu2427pv sitten
minullaki on kuvitusten laskuttaminen tähän mennessä toiminu freelancer-verokortilla ihan hyvin. mut on mulla aina vähän anteeksipyytelevä olo kun sen laskutuksen aika koittaa. pitäis yritys perustaa ihan vain jotta pääsis tuosta nolouden tunteesta eroon.
Veronmaksaja
2427pv sitten

veroista

veroja pittääpi maksella jotta saamme kansanedustaja Halmeen takaisin terveiden kirjoihin viemästä vuodepaikkaa sitä oikeasti tarvitsevilta
samisami2427pv sitten

freelancer-kortti

..sen voi saada myös ihan "normiduuniin". Sama prosentti kaikkiin ja kas avot. Tosin silloin sen "isoimman" eli pääduunin verotus on hivenen korkeampi kuin mitä olisi normaalilla kortilla eli vähän hiinä ja hiinä kannattaako.

Mutta ne ylimääräiset tulee kuitenkin palautuksina takaisin, eli ihan sama. Jos yritystä aletaan oikeasti harkitsen niin se ainoa oikea olis OY.. joka tosin vaatii pienen alkupääoman.
janimjanim2427pv sitten
Oy:n alkupääomankin voi sitten onneksi sijoittaa itse firmaan (ostamalla kalustoa ym. sälää). Ongelma lieneekin sellaisen summan (~8500e?) hankkiminen alussa.

Jos toiminimen paperiduunit ei haittaa niin verotuksellisesti se on ilman muuta mukavin ratkaisu, kun voi vähentää "tulonhankkimiskustannukset" verotuksessa ja alv:t toki myös. Kaikenlaiset duunit helppo hoitaa laskulla, oli sitten tilaajana yksityinen henkilö tai yritys.
samisami2427pv sitten
totta.

tulonhankkimiskulut, toimitilavähennykset sun muut menee muuten läpi ilman toiminimeäkin, kunhan vaan esittää asiansa oikein. Eli johdonmukaisesti ja perustellen.
riikkariikka2427pv sitten
ni, mulla on kaikki friilänserijutut vaan ekstraa päätyön lisäks.

enkä tee monelle eri mestalle, tähän mennessä oon tehny vain kahdelle. eli ei friilänserikorttia mulle.

toiminimen perustaminen pelottaa kun ei tajua kirjanpidosta mitään, eikä ole ketään tuttua, jota palkata halvalla. no, ehkä sitte jos tulee enemmän paikkoja joille tekee.

joku muu vois hoitaa kaiken paskan, ja minä saisin vaan tehdä.. im such a cliché!
janimjanim2427pv sitten
joku muu vois hoitaa kaiken paskan, ja minä saisin vaan tehdä.. im such a cliché!

eikun nimenomaan. täysin samaa mieltä. mutta pitää vääntää ja kiristää kun ei muuta voi :-)
nh
2427pv sitten

Selvennöksiä

Tässä muutama elämän perusttuus kumotkaa jos on vääriä:

1. Elikkäs veron osuus tuloista on sama toimitpa toiminimellä tai verokortilla (ellet tienaa satoja tuhansia vuodessa jolloin osa tuloista voi olla pääomatuloja tai osinkoja). Herra Hallitulle terveisiä, että karhu voi yllättää loppuvuodesta jos kuvittelet että freekorttiisi arvottu veroprosentti on automaattisesti oikea, eikä sitä tarvitse korjata vuoden mittaan.

2. Monissa tapauksissa free-korttilainen joudutaan ottamaan palkkalistoille, jolloin firma maksaa palkan lisäksi erinäisiä vakuutus- ja sosiaalikuluja ainakin 20%. Yrittäjän puolestaan ei tarvitse ottaa itselleen yel-vakuutusta mikäli toiminta on riittävän pienimuotoista (eli esim. useimmat meistä hieman free hommia opiskelun ohessa tekevistä).

3. Verottaja suhtautuu paljon myönteisemmin "yritysten" tulonhankkimisvähennyksiin. Freekorttilaisen voipi olla hankala hakeutua alv. rek. Arvonlisävelvollisena oleminen tarkoittaa kaytännössä sitä että paperitöitä on hieman, mutta saa kaiken työvälineistön 22% halvemmalla.

4. Free-korttilaisuus ei ole ongelma isojen alan yritysten kanssa toimittaessa, mutta "Ala-Savon Lvi-kunnostus" firmojen kanssa voi olla hankalaa ja se teettää myös asiakkaalle paperitöitä.

Herra hallittu
2427pv sitten

enpä usko...

"Herra Hallitulle terveisiä, että karhu voi yllättää loppuvuodesta jos kuvittelet että freekorttiisi arvottu veroprosentti on automaattisesti oikea, eikä sitä tarvitse korjata vuoden mittaan."

niinkun jo edellä mainitsin kaikki menee osuuskunnan kautta eli ei mulla ole mitään fu#king freelancer korttia enää. Ja kukaanhan ei väitä, että veroprosentti olisi oikea vaan jos on monta työnantajaa samana vuonna ei veroprosentti nouse samallatapaa kun tavallisen kortin omistajalla vaan pysyy vakiona. pliis ei aleta saivartelemaan tottakai kaikki riippuu siitä paljon tienaat.

joo tää verotus käytäntö on vähän hankalaa tajuta, (puhun omasta puolestani) mut mä kuitenkin lähden nyt mökille tsillailee adios!!!

JuzzJuzz2426pv sitten

Oy sen olla pitää

Meitsillä on oma OY joka hoitaa kaikki freelance hommien verojutut. Laskutus tapahtuu kyseisen puljun kautta ja rahat tulevat minulle sitten palkkana sieltä. Helppoa kun sen kerran pistää pystyyn. Muistakaa kuitenkin suvantoaikoinakin pitää firman tilillä rahaa ettei vaan käy hullusti.
pisama790pv sitten
Äh, yritin poistaa viestiäni mutta ei onnistunut. Tää jäi nyt tähän leijuun.
mali790pv sitten
Itse käytän freekorttia. Toiminimi minulla on sen varalle että pikkuyritykset ei saa verokortista liikaa duunia tai jos verokortti ei jostainsyystä työnantajalle sovi. Näin toiminimituloni jää niin vähäiseksi ettei minun tarvitse edes vakuutuksia ottaa. Tämä systeemi siksi etten kestä paperitöitä ja pienikin numeroiden katselu saa minut tolaltani.
SoulFoodSoulFood786pv sitten
Jaahas,

tossa tulikin esille seuraavaa. Oma tmi toimii jos on mahdollisuus hoitaa kirjanpitoa fiksusti. Jos et ole ALV velvollinen riittää yksinkertainen kirjanpito. (tähän riittää esim toisen tilin perustaminen ja pyörittää siellä pelkkiä tmi rahoja) Omat tulot tmi:n kautta voi arvioida verottajalle ja tätä kautta maksaa ns. ennakkoperintää. Homman voi hoitaa myös vuoden lopussa, mutta sillon pitää olla laskutuksesta rahaa tilillä että kertapläjäyksen voi hoitaa. Nyrkkisääntönä itsellä että noin 30-40% jää tilille ja loput menee mihin menee.

Sitten jos ALV velvolliseksi rupeaa niin koneet toimistotarvikkeet voi vähentää alv menoista ja säästää selvää rahaa. Sitten kannattaakin olla jo kirjanpitäjä jolle jokakuukautiset alv maksut voi sysätä. Toki tämänkin voi vielä tehdä itse, mutta kirjanpito kannattaa ulkoistaa. Tuossa alv velvollisuudessa oli rajakin, eli kun tietyt rahasummat laskutuksessa paukkuu on pakko mennä alv velvolliseksi, joka taas tarkoittaa sitä että kaikki kertyneet alv:t on maksettava takautuvasti ja tämä voi olla ikävä ylläri jos ei ole varautunut (22% kaikista kertyneistä tuloista / tai alle riippuen mitä % sovelletaan, mut pääsääntösesti kaikki mitä me tehdään on 22% alaista). (korjatkaa nyt joku jos en ihan oikein muista). Itsellä ei ole tmi:n kautta laskutusta ollut kohta 2 vuoteen :) Mitäs menin palkkatöihin.

Se tmi touhusta se...

Ja friikku verokortti. Joillekkin toimiva, itselle vähemmän säätöä ainakin noin nopeasti ajateltuna. Tosin juurikin nuo jotkin puljut kokee sen hankalana kun pitää ottaa palkkalistoille ja hoitaa kaikki verotus, työkkäri ym jutut. Laskutus on paljon yksinkertaisempaa. Isommilla firmoilla ei välttis niin tärkeää. Riippuu aina asiakkaasta.

Se friikusta...

Osuuskunta...Tästä mulla on vähemmän kokemusta. Sen verran Oy:n itse ajautuneet sanovat että osuuskunnassa on helpompi riitauttaa asioita ja sitä kautta ajaa koko homma kaaokseen. Kokemus on osoittanut että kun tehdään bisnestä hyvätkin kamut voi olla pian entisiä, kurjaa mutta kovin totta. toki hyviäkin tarinoita on. Hyvin pitkälle mielipide / periaate / ihmisten välisen luottamuksen takana.

Se osuuskunnasta..

Oy juttuja en enää jaksa edes miettiä. Se on sitten se "oikea yritys" jolla hallitus ja TJ ja ties mitä.

Ja siitä mikä on prota ja mikä ei. Ikuisuus juttu. Läppä lähtenyt kenties liikkeelle siitä että firmoille helpompaa tuo puhdas laskun ojentaminen josta sanonta että on parempaa = pro kun on toiminimi. Onko tällä sitten sen kanssa mitään tekemistä että miten tasokasta työtä teet.. sen jokainen voi arvioida itse.

Soul kumartaa.
tuuktuuk786pv sitten
toiminimelle riittää yksinkertainen kirjanpito, myös alvivelvollisena. alv-velvollisuuden raja taisi mennä siinä about 8500e:ssä, mutta mun mielestä se kannattaa jo pienemmälläkin liikevaihdolla. toki alvit joutuu tilittämään verottajalle, mutta alarajahuojennuksen ansiosta ne saa tilikauden loputtua takaisin.
zeik.786pv sitten
Siis mitä, saako alvin takaisin, mikäli 8500e ei mene puhki, wtf? Ei voi mennä noin. Linkkiä kehään pllis.

jupajujupaju786pv sitten
zeik.: Selaimeen http://www.vero.fi ja hakuun alarajahuojennus niin löytyy kaikenlaisia päätöksiä ja tulkintaohjeita.

SoulFoodSoulFood: Kyllä, osakeyhtiöllä on oltava hallitus mutta ei yhden henkilön osakeyhtiö vaadi nimettyä toimitusjohtajaa. Eikä oy nyt muutenkaan ole mitenkään älyttömän vaativa, kirjanpidon voi ulkoistaa muutamalla kympillä kuukaudessa ja saa mokata pahasti että henkilökohtaiset rahat olisi tulilinjalla osakepääomaa enempää toisin kuin esim. toiminimessä.
bubibubi786pv sitten
Siis mitä, saako alvin takaisin, mikäli 8500e ei mene puhki, wtf? Ei voi mennä noin.

Joo, tää on aika jännä juttu että moni ei tiedä tuota. Se kun pitää tajuta itse hakea tilikauden jälkeen erillisellä lomakkeella. En nyt löydä tuolta vero.fin suosta varsinaista faktaa mutta muistaakseni nostivat sitä rajaa muiden huojennusten lisäksi viime vuonna 22 tonttuun.

Sain mm. itse alvit takaisin viime vuonna. Juhlaa!
tuuktuuk785pv sitten
Siis mitä, saako alvin takaisin, mikäli 8500e ei mene puhki, wtf? Ei voi mennä noin.

juu, saahan ne. 8500e ylittävästä osastakin saa osan takaisin n. 22500 euroon saakka. lomakkeet ja kaavat löytyvät kyllä verottajan sivuilta.

takaisin tilitetyt alvit ovat sitten ihan normaalisti seuraavan vuoden tuloa.
kerppukerppu785pv sitten
Janim:
"Oy:n alkupääomankin voi sitten onneksi sijoittaa itse firmaan (ostamalla kalustoa ym. sälää). Ongelma lieneekin sellaisen summan (~8500e?) hankkiminen alussa."

Onko ne nykyään laskeneet tota summaa, niin että:

"Osakeyhtiöllä tulee olla perustamishetkellä pääomaa vähintään 2 500 euroa"

sanoo vero.fi.

jupajujupaju785pv sitten
Kyllä, osakeyhtiölaki muuttui jo yli vuosi sitten.

Hirveästi tietoa kaikista yhtiömuodoista löytyy Kaupparekisterin sivuilta: http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri.html
riikkariikka784pv sitten
apua tää on nii vaikeeta. edelleen.
Rammstein783pv sitten
Alvit takaisin? Pitää itse hakea ja jos ei hae niin sinne meni?
Miten en ole kuullut moisesta. Mihin kummaan perustuu se, että verottaja maksaisi jo saamiaan takaisin?

Vai haetaanko tässä nyt niitä miinusmerkkisiä alveja kun oot joulukuussa ostellu vaikka mitä mut laskutusta ei ole.
Acumen783pv sitten
Rammstein, ei voi olla näin vaikeaa =) -> kurkkaas verottajan sivulle ja kirjoita "haku" kenttään: Arvonlisäveron alarajahuojennus

Jep, jos liikevaihto alle 22 teur, niin alveja saa mukavan sekavan laskukaavan kautta takaisin vuoden loputtua. Sen voi ihan itse laskea mitä sieltä saisi.

Jos on tullut tehtyä paljon EU-ostoja niin nämä vähentää mukavasti takaisin tulevaa alv-määrää, tämä tuli kantapään kautta opittua krrrhhh. Muistaakseni aina pari vuotta taaksepäin niitä sai hakea, eli olisko nyt mahdollista sit vielä hakea vuodelta 2006 palautusta.
  • Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
    Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta