Foorumi / Uusimmat keskustelut / Verkkolaskutuspalvelu

irixi1223pv sitten
Kategoria: projektit

Verkkolaskutuspalvelu

Moikka kaikki.

Perustettiin ilmainen laskutuspalvelu nimeltään Invoiced. Oikeiden pankkien välittämien Finvoice -laskujen lähettäminen on vielä aika kallista hupia, eivätkä pienet yritykset siihen ole vielä oikeen syttyneet. Tehtiin vastaava "välityspalvelu", mutta tämä toimii enemmänkin yhteistyötä edesauttavalla tavalla.

Laskut luodaan suoraan selaimella palvelussa ja siirtyvät laskunhallintaan, josta ne lähetetään asiakkaille kutsuina sähköposteihin. Asiakkaat saavat linkin sähköpostissa joista he voivat käydä laskun esikatselemassa ja hyväksymässä. Kun lasku hyväksytään / hylätään saat siitä sähköposti-ilmoituksen. Kun asiakas on hyväksynyt laskun, saa hän esille tilitiedot sähköisesti ja viitenumeron jolla lasku tulee maksaa.

Asiakkaat voivat tilata myös paperilaskuna sähköisinä kutsuina lähetetyt laskut, tai noutaa palvelusta suoraan standardien täyttävän PDF:än, jota voi muokata oman firman näköiseksi. Lisäksi palvelusta on mahdollista hakea Finvoice -lasku, mutta se on tällä hetkellä vielä maksullinen lisäpalvelu (toisien sanoen vielä kesken) =).

Ajattelin, että tästä palvelusta voisi hyötyä moni muukin minun yritykseni lisäksi ja siksi tein siitä ilmaispalvelun. Laskuttaminen kun yleensä on törkeää riistoa, eikä pienellä firmalla ole varaa laskujen pyörittelemiseen.

Invoicedilla haluttiin nopeuttaa laskutusprosessia. Jos asiakas ei hae, eikä hyväksy laskua eräpäivään mennessä, Invoiced poistaa voimassa olevan kutsun laskuun ja laskuttaja voi lähettää uuden laskun maksumuistutuksella ja viivästyskorolla korotettuna. Lisäksi olemme sopineet yhteistyöstä Lindorff Oy:n kanssa, jotta käyttäjät voivat suoraan siirtää Invoicedista laskut perintään, mikäli asiakas ei niitä maksa.

Kun lasku on maksettu tilille ja kuittaa laskun saaduksi, se siirtyy automaattisesti kirjanpitäjälle saataville sähköisesti. Kun kirjanpitäjä on vienyt laskun kirjanpitoon, se arkistoituu automaattisesti.

Olen pistänyt muutamia kuvia ja videoesityksiä http://www.invoiced.org sivustolle, jotta siihen voisi tutustua rekisteröitymättä. Rekisteröityminen vie muutaman hassun minuutin.

Avasimme palvelun julkiseksi 23.4.2007. Projekti on toteutettu Ruby On Railsilla, käyttöliittymä XHTML 1.0 Strict, CSS2 ja Ajaxilla.

Olisi mukava saada lisää käyttäjiä palveluun, sitä testaamaan ja saada oikeiden käyttäjien kritiikkiä niin käyttöliittymän suunnittelusta kuin palvelun logiikasta.

Tarkoituksena on perustaa blogi palvelulle, johon voi kommentoida palvelua ja lukea uusimmat uutiset. Sen puuttuessa vielä, joudutaan turvautumaan vanhaan kunnon sähköpostiin :)

Kim Forsman
irixi1219pv sitten
Hmm, ei ketään vapaaehtoista kriitikoksi? Yleensähän täällä kaikki kritisoi, muttei näköjään pyynnöstä.
teroristiteroristi1219pv sitten
Vaikuttaa hyvältä idealta, pitää tutustua hieman tarkemmin tuohon myöhemmin tällä viikolla.

Verkkolaskutus tosiaan on aivan saatanan kallista.
samisami1219pv sitten
Mielenkiintoinen palvelu. Leiska vähän räjähtää fonttien suhteen Safarilla. Tekisin tuosta piirun verran enemmän "työkalumaisen" eli karsisin noita isoimpia kiiltoja ja nappeja veke. Mut tarvii tutustua tarkemmin.
Niles1219pv sitten
Idea tosiaan loistava. Palvelulle löytyy varmastikin suurta kysyntää.

Sitä kritiikkiä? Samin linjoilla minäkin; turhat karkit ja sälät pois. Samoin haluaisin kyseenalaista tuon ainaisen selaimesta paasaamisen. Ei anna - ainakaan minulle - järin ammattimaista fiilistä jos ensimmäisenä kitistään IE:stä. Etenkin jos siihen ei anneta mitään palvelun kannalta merkittävää syytä.

Yleensä ottaen kuitenkin positiivinen fiilis, tsemppiä kehitykseen! :)
sbasssbass1219pv sitten
Ehkä enemmän olis tarvetta halvalle verkkomaksusysteemille, jossa asiakas voisi maksaa nettikaupassa ostoksensa pankkikortilla taikka verkkopankista.

Kyllä sitä itsekin helposti tekee noita pdf-laskuja ja lähettelee niitä sitten sähköpostilla. Tietysti tässä systeemissä tuo seuranta helpottuisi, mutta ilmaisuushan loppuu jo viiden laskun jälkeen. Taikka sitten sen oman firman logon lisäämisen yhteydessä jne...
samisami1219pv sitten
Tää kannattais muuten myydä tilitoimistoille. Mä lähettelen laskut itse siksi, että tilitoimiston Passeli ei veny minkäänlaiseen lomakepohjaan.
teroristiteroristi1219pv sitten
Mä pistäisin ton logon lisäämisen laskuun perusominaisuudeksi. Jotenkin tuntuu hassulta, että palvelu on ilmainen mutta jos haluat tehdä laskusta itsesi näköisen niin se maksaa?

Toinen juttu on sitten jos haluaa kustomoida tosta systeemistä itsensä näköisen.
irixi1219pv sitten
Moi kaikki ja kiitos palautteesta! Vastailen parhaan kykyni mukaan:

- Miksi tästä tehtiin karkki? Koska muut ovat niin tylsiä ja "ammattimaisia", sodimme sitä vastaan. Se, että tämä ei näytä perinteiseltä työkalulta voi olla positiivistakin.

- Samille: Leiskan räjähdys Safarilla :O olen tarkistanut ettei sen pitäisi tehdä mitään outoa, selitätkö tarkemmin niin katon saanko fixattua nopeasti.

- Selaimesta paasaaminen on vain juurtuneen Linux -käyttäjän yleistä huumorin suppeutta :)

- Maksaminen verkkokaupassa on tulossa avoimien API:en kautta, jotta Invoiced voidaan pultata mihin tahansa (ainakin teoriassa) olevaan palveluun.

- Tilitoimistoille on ilmoitettu ajan puitteissa asiasta ja kehitysneuvottelut jatkunee.

- Logon lisäys laskuun on tehty siksi maksulliseksi, että se on vielä osittain manuaalista hommaa. On tulossa parannuksia ja eri templateja laskuille. Useat kielet palveluun, sähköposteihin jne jne jne..

Lisää huomioitavaa?
irixi1216pv sitten
Hmm, päätin ettei salauksesta voi tinkiä, niin päätin hankkia koko palveluun SSL-salauksen.
irixi1214pv sitten
Kehitysblogi avattu http://invoiced.idoneus.fi
samisami1214pv sitten
- Samille: Leiskan räjähdys Safarilla :O olen tarkistanut ettei sen pitäisi tehdä mitään outoa, selitätkö tarkemmin niin katon saanko fixattua nopeasti.

Lähinnä siis fonttikoot vaihtelee sivujen välillä jonkun verran ja kaikki elementit ei ole ihan linjassa toisiinsa.

Kantsii vilkuilla esmes Goplan.orgin käyttöliittymää "sillä silmällä", se on tehty mielestäni hyvin olematta kuitenkaan liian työkalumainen.
irixi1213pv sitten
Moikka Sami.

Fonttikoot vaihtelevat tarkoituksella - jos oot tonkinut CSS:ää niin huomaat. Mutta oon sun kanssa samoilla linjoilla, että pikkanen säätö käyttöliittymään vois olla ihan kohdillaan. Kiitti.
samisami1213pv sitten
jes. CSS:ää en jaksanut tonkia, pointti on et se vaihtelu ei imho näytä hyvältä . Enemmän ja selkeämpää hierarkiaa peliin, ja vaikka otsikot sifrillä. Sillä saa leiskaan kuitenkin helposti mukavaa jämäkkyyttä > brändiin lisää luotettavuutta mikä on äärimmäisen tärkeetä tän tyylisessä palvelussa.

yst.terv.nimim. Typonatsi
anttiantti1213pv sitten
Sellanen huomio, ettei tätä teidän palvelua näe/pääse ihmettelemään Elisan Laajakaista himabitistä, selain ilmottaa vaan ettei ko. osoitetta löydy. Vois olettaa että teidän kohderyhmällä on osalla duuniyhteytenä sama tuote.
irixi1213pv sitten
Moi Antti!

Tuohon en nyt osaa vastata ihan heti. Olen testannut toimivaksi Elisan laajakaistalla alle viikko sitten. Ei tuossa pitäisi olla mitään, mikä estäisi Elisaa reitittämästä palvelimellemme. Todellakin outoa.

Vastaus varmasti löytyisi lähettämällä Elisalle sähköpostia tai soittamalla helppariin, mutta kannattaa varata kulhollinen popcornia ja hyvä leffa viereen, ennenkuin aloittaa jonottamisen ^_^
anttiantti1213pv sitten
Heh, sepä:) Harmi ettei ole tämmöistä geneeristä ilmotusta tarkempaa infoa tosta antaa, ehkäpä sitä vois kotosalta koittaa pingata ja traceta, siitäpä sen ehkä näkis missä tökkää.
irixi1190pv sitten
Antti: saitko palvelua toimimaan jo Elisan yhteyksillä. Olemme saaneet muiltakin ilmoituksia, etteivät Elisan asiakkaat pääse palvelimellemme. 'Cannot find server' ilmoitusta vaan. Lähetin tästä kyselyn Elisaan - saas nähdä kauan vastauksessa kestää.
tomi1190pv sitten
Toimii ainakin täällä Elisan yhteyksillä. Olen samalla linjalla teron kaa että olisi hyvä että pääsisi käyttämään tuota laskujen logojen lisäystä yms ennen kuin lähettelee/maksaa mitään koska muuten en usko että kovinkaan moni haluaa niitä lähetellä asiakkailleen
irixi1190pv sitten
tomi: ootko rekisteröitynyt ja testannut palvelua? Sinne on tulossa sisäänkirjauduttuasi pääsivulla mahdollisuus lisätä oma logo. Kyseinen palvelu on maksullinen tällä hetkellä, koska se vaatii manuaalista työtä meiltä. Ei ole vielä kuvan lisäystä laskuihin tehty ohjelmallisesti. Tulossa on - mutta suosittelen silti tutustumaan palveluun. Kuten aikasemmin oon kirjoitellut, olisi tärkeää saada vielä lisää testaajia kommentoimaan ja auttamaan tässä kehityksessä.
irixi1189pv sitten
Nyt on testikäytössä logon lisäys laskuihin. Ilmaiseksi tämäkin :)
anttiantti1188pv sitten
Elisa fiksannut "jotain", täällä näkyy Elisan bitissä nyt palvelu "loud 'n clear".
gstepgstep1187pv sitten
Meillä on ollut parisen vuotta laskujenhallintajärjestelmä osana omaa projektihallintaamme. Vaikka itse laskujen luonti ja lähettäminen on nopeaa ja mukavan yksinkertaista, yllättävän merkittäväksi ongelmaksi on muodostunut laskutietojen ylläpito. Järjestelmästämme kun ei näe, koska rahat kilahtavat tilille. Joudumme siis "jatkuvasti" seuraamaan verkkopankkia ja tarkistamaan mitkä laskut on maksettu. Tämä info pitää sitten käsin kopioida järjestelmäämme. Sama heikkous (ja ongelma) näyttäisi olevan myös invoicedissa.

Onneksi lähetämme isoja laskuja pienissä kappalemäärissä, joten ongelma ei ole ylitsepääsemätön. Jos lähettäisimme pieniä laskuja useita kappaleita, olisi huoli aivan toinen. Kuitenkin jo nyt, datayhteys pankin ja laskutusjärjestelmämme välillä tuntuu aiheelliselta ellei jopa välttämättömältä.

Invoiced tuntuu hyvältä alulta uudelle tuotteelle ja tarjoaa monelle pienelle yritykselle helpotusta itse laskujen luonnissa. Jotta se kuitenkin voisi tarjota todellista arvoa yrityksille jotka lähettävät useankymmentä laskua kuukaudessa, tulisi laskujen status päivittyä automaagisesti. Linkkilistalla oli muistaakseni muutama viikko sitten linkki laskutusjärjestelmään joka teki juuri tämän. Toistaiseksi palvelu osasi keskustella vain Uusiseelantilaisiin pankkien kanssa.

Tärkeintä on toki löytää oma asiakaskunta ja puhutella juuri heitä. Lähtipä laskuja sitten paljon tai vähän, yhteys pankkitietoihin on ominaisuus mitä kannattaa harkita jatkokehityksessä.
irixi1187pv sitten
Gstep: Näistä kuvioista en vielä kerro enempää kuin että, asia on huomioitu kehityksessä ja on tulossa.
irixi1185pv sitten
Noniin. Ollaan saatu vihdoinkin uusi ulkoasu julkaistua ja uusia featureita. Nyt toimii logon lisäys niihin yrityskohtaisiin laskuihin ja viivakoodit. Toivottavasti tämä uusi ulkoasu miellyttää ja on selkeämpi kuin edeltäjä. Mielipiteitä?
irixi1129pv sitten
Uusia lisäyksiä ja nyt on Gstepin pyytämät pankkiyhteydetkin saatu toimimaan!
  • Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
    Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta