Foorumi / Uusimmat keskustelut / Apua kuvausprojektin hinnoitteluun

elina_kirkkis1709pv sitten
Kategoria: jokapäiväistä

Apua kuvausprojektin hinnoitteluun

Hei,
Onko kellään käsitystä missä hintaluokissa pyörii kuvausprojektit?
Multa on pyydetty tarjousta parin kuukauden projektiin, jossa erilaisia (3-6 tunnin) kuvauspäiviä tulisi ainakin 5. Kyseessä ei ole mitään taidekuvia vaan lähinnä tapahtuma- ja tilannekuvia. Kuvat julkaistaisiin kertajulkaisu-oikeudella kirjassa ja ovat luvanneet lunastaa vähintään 15 kuvaa.

Tämä on ensimmäinen "oikea" kuvaduunini, enkä siksi haluaisi hinnoitella itseäni ihan pihalle. Osaatteko sanoa edes pyöriikö tällaisten projektien hinnat kympeissä, sadoissa vai tuhansissa...?
vapaavarsi-franklin1709pv sitten
Kyllä yhdestä tuollaisesta päivästä pitäisi jokunen satanen saada, eli kyllä tuossa tuhansissa liikutaan.
Perry1709pv sitten
Vaikeaa on hinnoittelu...

Kuinka hyvä olet?

Paljonko on aikasi hinta? Myös kalustolle pitää laskea vähän "palkkaa"

Teetkö yrityksenä vai verokortilla?

Kuinka intensiivistä/hankalaa tuo kuvaaminen on?

Kuinka kovasti haluat homman?

Kuinka kallis on koko kirjaprojekti? Kaavaillulla bestsellerillä ja kunnantaiteilijan runokirjalla on erilaiset budjetit.

Kolme ja kuusi tuntia on kestoltaan aika erilaisia. Samoin jos kuvauskertojen määrä lisääntyy, lisääntyy työn määräkin radikaalisti.

Sopiva hinta lienee "tuhansissa", kuten franklin tuossa ylempänä arvioi
elina_kirkkis1709pv sitten
Kiitos kommenteista ja joo tää on tosi vaikeeta! Varsinkin kun kuvaaminen ei ole mun leipätyö. Oon töissä mainostoimistossa ja siellä mun työtunnin hinta on vähän eri kun mitä mä voin tästä jutusta laskuttaa. Lähinnä teen tän saadakseni kokemusta, koska kuvaajana olen vielä aika kokematon.

Mulla on Nikonin D80 digijärkkä ja siihen kunnon optiikat, salamat, jalustat jne + G5, PhotoShop ja kohtuullisen hyvät kuvankäsittelytaidot.

Verokortilla täytynee tehdä kun ei viitsi omilla projekteilla sotkea pomon kirjanpitoa. Mutta ootte siis sitä mieltä, että 1500-2000 eur olis kohtuullinen?
Acumen1709pv sitten
Kahden kuukauden projekti, mutta sun osuus on vain n. 5 päivää, jotka kukin 3-6h? Onko sulla kuvauspäivät ennalta tiedossa, vai joudutko oleen ton koko 2 kuukautta joka päivä lähtövalmiudessa? Jos näin, niin se kuulostaa vähän rasitteelta ja sellaiselta asialta jolle tarjouksessa laittaisin myös painoa.

Voisit tietty harkita kuvaamista myös per kuva hinnoittelulla, joskin joku varmuus kuvien minimimäärän lunastuksesta olisi oltava ettet jäisi tyhjän päälle.. muussa tapauksessa näillä tiedoilla joku 2000-3000 euroa kuulostaisi sopivammalta, varsinkin jos asiakas ei ole ihan mikään "pikkupulju", ja jos itse käsittelet kuvat alusta loppuun saakka ja jos kuvauspäiviin kuuluu matkustelua sekä mahdollisesti yöpymisiä vierailla paikkakunnilla (joista toki voit pyytää erikseen päivärahat, i know).
KelleKelle1709pv sitten
Minä jakaisin veloituksen 50-50, eli työstä ja julkaisuista. Tuo olisi reilua myös asiakasta kohtaan ettei heidän tarvitse pakkolunastaa (jos eivät ole tyytyväisiä) tiettyä määrää kuvia. Tuo antaa työhön hieman lisäterävyyttä kun tietää että mitä parempia kuvat sitä suurempi tili.

Aika samaa mieltä kuin muutkin vastanneet olen hinnoittelun suhteen. Laske ajallesi tuntihinta eli "pohjapalkka" esim. 40 eurolla mainitsemillasi tunneilla 600 - 1200 euroa. Kirjasta ja asiakkaasta riippuen voit veloittaa julkaisulta kuvalta esim. 50-100 eur/kpl. Eli antamillasi tiedoilla tuo on sellainen 1000-2500 euron case. Lisää tuohon voisi tehdä mahdollinen "hälytysraha", mutta jos kuvauspäivät voidaan ennalta sopia niin aina parempi.

Jos tuon haluat ja se on sun eka duunis, niin kyllä minä sinuna sen 1500 voisin tehdä. Verokortilla jos saat 1000 jäämäään niin eikö se olis ihan hyvä homma? Jos haluat jatkossa tehdä lisää kuvaushommia niin onhan tuollaiset kirjajutut mainioita referenssejä eli sillekin pitää arvo nähdä.
Visual dot.Visual dot.1703pv sitten
En tiedä onko tarjous jo lähtenyt eteenpäin, mutta kannattaa muistaa huomioida myös kuvien työstöön menevä aika. Jos kuvaat aktiivisesti esim tapahtumaa, siinä tulee väistämättä paljon ruutuja ja niiden läpikäymiseen ja ihan perus värikorjailun tekemiseen menee helposti saman verran aikaa kuin kuvaamiseen jollei enemmän.

Eli määrittele itsellesi paljonko aikaa proggikseen menee (ja siihen sitten kertaa kaksi niin pästään lähemmäksi totuutta), mietit itsellesi tuntihinnan joka tuntuu hyvältä niin sieltähän se loppuhinta muodostuu.

Sisäpiirin tietoa: juttelin erään tapahtumajärjestäjän kanssa ja heillä on tapana maksaa valokuvaajille 90e/h kuvauksesta ja 60e/h kuvien työstöstä (+alv). Tällöin 5 kuvauspäivää á 5h + 5h jälkikäsittelyä tekisi 3750e. Nämä siis markkinahintoja. Tsemppiä.
elina_kirkkis1703pv sitten
Kiitos teille hyvistä kommenteista ja tärkeistä pointeista, joita en olisi itse edes tullut ajatelleeksi. Laitoin tarjouksen menemään tämän keskustelun perusteella ja jos tämä projekti ei tärppää, niin ainakin olen huomattavasti paremmin perillä hinnoittelusta vastaavanlaisia haasteita kohdatessani.. :)
KelleKelle1703pv sitten
"Laitoin tarjouksen menemään tämän keskustelun perusteella ja jos tämä projekti ei tärppää, niin ainakin..."

voit syyttää meitä ;)
elina_kirkkis1702pv sitten
heh heh, kiva olla edesvastuuton! :)
alfalainen1702pv sitten
Kiva keskustelu oli kaikenkaikkiaan kuitenkin lukea ja kerro ihmeessä miten tarjoukselle kävi? Olis kiva kuulla hyviä uutisia. Tsemppiä! :)
sakke1702pv sitten
Juuri ennen päivittäistä pingstate silmäilyäni, bongasin Smashing Magazinen "Best of Augustin" kautta tällaisen mielenkiintoisen artikkelin: http://freelanceswitch.com/freelancing-essentials/the-10-biggest-...
Ei sinällään kosketa itseäni, mutta kiinnostavaa kuitenkin...
eskoesko1702pv sitten
"Sisäpiirin tietoa: juttelin erään tapahtumajärjestäjän kanssa ja heillä on tapana maksaa valokuvaajille 90e/h kuvauksesta ja 60e/h kuvien työstöstä (+alv). Tällöin 5 kuvauspäivää á 5h + 5h jälkikäsittelyä tekisi 3750e. Nämä siis markkinahintoja."

Nämä siis markkinahintoja KOULUTETUILLE ja VALOKUVAAJILLE. Ihan eri asia kun tekijällä ei alan koulutusta, ei sitäkään ihan turhaan anneta. Tsemppiä kummiski :)
eskoesko1701pv sitten
Vielä tarkennuksena: valokuvauksen opiskelijanakaan en voisi veloittaa Visual dot.in esimerkkitaksoja. Tai voisin tietysti pyytää, ja homman veisi joku opiskelijatoveri paaaaaljon halvemmalla.

Kun tilaaja pyytää kirjaa kuvituskuvaamaan jonkun, jolla ei vastaavaa aiempaa kokemusta/koulutusta, on syynä suurella todennäköisyydellä toive halvoista hinnoista. Muuten luulisi hankkivan ammattilaisen.
Perry1701pv sitten
Esko, puusauksenkin uhalla olen sitä mieltä että koulutuksella (tai sen puutteella) ei pitäisi olla mitään väliä hinnoittelussa vaan työn laadulla, joka taas ilmenee portfoliosta ja tehdyistä töistä.
Olen nähnyt "korkeasti koulutettuja" valokuvaajia joilla ei ole taidehuttunsa keskellä mitään hajua siitä millainen on käyttökelpoinen kuva reaalimaailmassa. En kuitenkaan halua yleistää, kaikkiin ryhmiin tuntuu mahtuvan kaikenlaisia suhareita.

Taitaisin mennä heti koulunpenkille jos muutaman vuoden opiskelulla voisin laskuttaa kuvistani vaikka 50% lisää (ja joku sen vielä maksaisi)
vihannesvihannes1701pv sitten
puusauksenkin uhalla

lol. ton otan kyl käyttöön saman tien..
elina_kirkkis1701pv sitten
Tein kohtuuhintaisen ja kilpailukykyisen tarjouksen, joka oli asiakkaankin mielestä ok. He päättivät kuitenkin turvautua jo olemassa olevaan kuvamateriaaliin, joten keikkaa ei saanut kukaan neljästä kuvaajasta, jolta tarjousta oli pyydetty. Ensi kerralla sitten parempi onni.. ;)
eskoesko1701pv sitten
Perry, olen samaa mieltä! Korostin varmaan liika tota "koulutettu"-osuutta, ammattitaito ratkaisee. Ei tiettyjen koulujen käyminen merkitse, että automaattisesti ulos tulisi osaava/valmis kuvaaja. Halusin kommentoida lähinnä sitä, kuka voi odottaa saavansa em. työstä lähes 4000€. Ensimmäistä kertaa hommaan lähtevä tuskin voi.

Kiinnostava keskustelu kuitenkin, oma työn järkevä hinnoittelu ja hintojen polkeminen tilaajan puolelta tuottavat päänvaivaa varmaan aika monelle.
freeqdaafreeqdaa1701pv sitten
Aika kovilla hinnoilla kyllä noita kuvaustaitojanne kauppaatte. Ymmärrän että ennen noista kuvaussessioista pystyi pyytää kun filmikamerat oli vielä harvinaisia.. ja varsinkin siihen aikaan kun se lakanakin piti vetää kuvattaessa niskan yli. Uudet dikipokkarit ovat jo sen verran laadukkaampia että normaali kaduntallaaja ei näe mitään eroa ammattilaisten rutiinikuvan ja harrastelijan digipokkari pläjäyksen välillä, eli kyllä kannattaa ottaa realiteetit esiin tässäkin asiassa. Ehkä siellä Helsingissä tuollaset hinnat toimii, mutta täällä keskisuomessa alkaa objektiivit pölyttymään noilla hinnoilla.
  • Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
    Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta