Foorumi / Uusimmat keskustelut / Mikä ulkoinen kovalevy olisi hyvä?
-
cupique837pv sitten
-
Kategoria: tekniikka
Mikä ulkoinen kovalevy olisi hyvä?
Ajattelin kysäistä täältä kokemuksia ulkoisista kovalevyistä. LaCiet kuulemma laukeaa ennen aikojaan, WD:t pitävät hirveää ääntä ja ovat hitaita, Maxtoreista ei kannata edes puhua kuulemma.. ota tästä nyt sitten selvää.
Tarvetta olisi 500GB - 1TB FW800 -levylle, jonka käyttötarkoituksena olisi olla videoeditointilevynä. Hintahaarukka mielellään <350€. Final Cuttia tulisi käytettyä editointiin ja HD-materiaaliakin saattaa toisinaan joutua editoimaan. Nauhalle ei tarvitse printata mitään. Levy saisi olla hiljainen, niin nopea kuin FW800-väylä pystyy siirtämään ja mielellään kestää käyttöä hajoamatta heti kättelyssä. Ilmeisesti tuplalevylliset RAID0-asemat olisivat tähän parhaita. Kertokaa kokemuksenne ja mitä suosittelisitte.
-
CAG837pv sitten
-
Mä alan kallistua siihen että "ihan vitun sama"
Mulla oli jossain vaiheessa Maxtor, ja kun se laukes, naureskeli huoltoliikkeen äijä että "eksä tiedä, että Maxtorit on niinku kovalevyjen Ladoja" ->suositusten jälkeen ostin kaksi Lacieta (eri aikaan tosin), toinen toimii vieläkin, toinen kärähti, mutta hyrrää nyt uusissa kuorissa. Nyt kaikki ovat kääntyneet Lacieta vastaan. Ostin myös n. 6kk sitten WD:n, jotka vielä silloin olivat "vitun hyviä, ellei peräti parhaita" mutta nykyisin yleinen mielipide on "noihan on ihan paskoja, ja äänekkäitäkin vielä"...
Tiedä nyt tästä sitten. Vanha, ja luotettava Seagatekin on nykyisin Maxtor. Ja se taitaa olla totta, että about kaikki levyt tulee samasta tehtaasta. Merkki on vaan hieman eri kussakin tapauksessa. Mac-kauppias -kaverini kertoi, että nykyisin ei voi tietää mitä kuorien sisällä kulloinkin on. Valmistajat lupaavat tietyt speksit, mutta eivät enempää. Eli laatu-Lacienkin sisällä saattaa olla milloin Maxtor, milloin Samsung, milloin mikäkin.
Mä siirryn lerppuihin ja korppuihin.
-
vonx837pv sitten
-
Itselläni on käytössä 2kpl Western Digitalin My Book Pro 500Gb, fw800:lla ketjutettuina. Juuri videoeditointikäytössä Final Cuntin kanssa. Toimineen loistavasti.
Omani on ainakin hiljainen, jopa kirjoittaessa yllättävänkin. Hinta Verkkokauppa.com:issa oli 160e, eli ei paljon lompsaa ohenna.
Maxtoreita en osta enää ikinä, nimimerkillä neljä kosahtanutta 5kk sisään. Lacieissa kuulemma helposti hajoavat virtamuuntajat.
-
Vilzu837pv sitten
-
Mulla on vähän sellainen kutina, että Laciesta liikkuu eniten hajoamistarinoita yksinkertaisesti siksi, että niitä on myyty moninkertainen määrä muihin verrattuna.
-
Jere837pv sitten
-
Mulla on kanssa yksi Western Digitalin My Book Pro 500GB, joka ei juurikaan mitään ääntä pidä, verrattuna pöydällä hurisevaan Lacien d2 kovoon.
-
Cader837pv sitten
-
2xBuffalon 500GB, hiljasia, toimivia ja nopeita.
-
vihannes837pv sitten
-
itellä toi MyBookin karvahattumalli (ei pro siis), ja se kyllä pitää jonkun verran ääntä. mut ei siinä oo firewireäkään.
oma kolmisen vuotta vanha lacieni (250 Porche GTI) ei oo vielä kosahtannu! knockin' wood ja sormet ristissä suolaa olan yli räkien..
-
jupaju837pv sitten
-
Erityisesti nuo muoviset ja surkean huonosti ilmastoidut muoviset "jokamiehen" Laciet ovat olleet varmasti Lacielle ihan älytön imagotappio vaikka niitä sitten on varmasti myytykin hieman eri määriä kuin metallikuorisia hieman parempia malleja. Toki noissakin on vikoja, mutta huomattavasti enemmän olen kuullut Design-by-Porsche -hirviöiden posahtamisista.
-
Olaus836pv sitten
-
Koputtelen puuta kolmen Lacieni kanssa. Vanhin taitaa olla viisivuotias. Jos kovalevyt toimivat näin kuin nämä, minulla ei ole mitään huomauttamista.
-
cupique835pv sitten
-
Tuossa aikani asiaa tutkittuani taidan päätyä vielä hieman kevyempään ratkaisuun, ehkä yksilevyiseen WD:n MyBookiin. Sitten kun tarvetta tulee järeämmälle ratkaisulle niin katsoo sitten suoraan jotain RAID5-viritystä ja skippaa nuo kahden levyn RAID0-järjestelmät tykkänään, niistä kun ei ole hirveän hyvää kuullut oikein mistään. Pitävät kovaa meteliä ja ovat vikaherkempiä.
-
teroristi835pv sitten
-
Meillä on toimistolla WD:n MyBookin Teran malli... voi loiri se pitää ääntä. Juurikin sen takia se on tosi harvoin päällä ku sitä puhallusta jaksa kukaan kuunnella.
-
skit835pv sitten
-
...philips?... oma toimii. oli halpa, on hiljainen, eikä kummemmin kuumenekaan.
-
pehmuste835pv sitten
-
itselläni on possu lacie 500G, ~100e, perkeleen hyvä. oon tykänny. kaunis ja tilava :) eikö oo poksunnu. ees vanhat 250G laitteet, useamman vuoden vanhoi.
-
Anatoli835pv sitten
-
Lassie 500G stays in my home!
Helppo hoitoinen ja sisäsiisti.
Nopea napata mukaan.
Halpuus oli vain pikku plussa.
-
Bosse835pv sitten
-
Mulla on tämä ollut jo kohta kaksikymmentä vuotta. Vielä toimii kuin uutena. Hiljainen ja helppokäyttöinen. Ja boonuksena vielä on toi laskuri. c:)

-
Olaus835pv sitten
-
Jotenkin sekoaa selaimessani tuo yllä oleva Commodoren kuva. :(
-
Jon835pv sitten
-
Mun Lacie 500 GB (USB) Porsche hurisee kuin kiihdyttävä DeLorean, ja kun sen kytkee koneeseen niin kestää tovin ennenkuin sen ikoni ilmestyy ruudulle.
Nopea ja hiljainen ulkoinen 500gb firewire on ostoslistalla.
-
Acumen835pv sitten
-
Itsellä 2x ulkoista Maxtoria, yksi One Touch I (250G) ja toinen One Touch III (500g). Firewire-versioita molemmat, ei ikinä ongelmia. Lähipiiristä ei löydy myöskään ketään kellä olisi ollut Maxtorien (ulkoisten tai sisäisten) kanssa ongelmia, mutta murheellisia Lacie -tarinoita kyllä parikin.
-
vihannes835pv sitten
-
maxtoria en osta ikinä, niin paljon on paskaa jäänyt niiden sisäisistä kovoista käteen..
niinku joku mainitsi, ihan arpapeliähän tää on..niinku aateekoo yleensäkin.
-
Acumen835pv sitten
-
Maxtorin _sisäisiä_ "bulkki-kovoja" en itsekään suosi, tietäen myöskin niiden huonosta maineesta, mutta ulkoisia ostan kyllä.
Koneen sisäisissä kovoissa taas suosin Western Digitalia ylitse kaiken, ja taasen vältän heidän (WD) ulkoisia kovoja niistä kuulemien luotettavuusongelmien takia.
Arpapeliä yhtä kaikki lienee nykyään.
-
Jet Oil835pv sitten
-
Suosittelen edelleenkin Coolermasterin ulkoisia kovokoteloita. Sisään saa tunkea minkä tahansa levyn lompakon ja tarpeen mukaan. Näitä kun ostaa kaksi niin voi vielä ristikkäin varmuuskopioida. Ja aina silloin tällöin ottaa kovo pois ja pakata jonnekin varmaan paikkaan. Ne kun ei ole ikuisia niin kannattaa vaihtaa ennen kuin ne hajoavat. Tulee myös halvemmaksi kuin vastaavat valmiiksipakatut versiot.
-
tomni835pv sitten
-
Heti kun hinta tulee alas niin tämmönen lähtee hankintaan:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=24271
http://www.drobo.com
Heittelee vaan sitten levyjä vehkeeseen.
-
Jet Oil834pv sitten
-
Halvimmillaan verkkokaupassa on ulkoiset kotelot 18€/kpl. Eli 4x=72€. Pikkusen ylihintainen toi 4:n levyn kotelo :)
Noihin sisään 320Gb Seagaten Barracuda perpendicular-tallennuksella 78€/kpl.
Päästään yhteisbudjettiin 384€ ja tallennustilaa 1.3Tb.
Ja jos joku levy alkaa vinkumaan pahasti niin se on helppo vaihtaa kädenkääntessä. Ja tarpeen mukaan voi tosiaan laittaa noita tallentelemaan backuppeja ristiin.
-
Vilzu834pv sitten
-
Onks sulla Jet Oil käytössä toi systeemi? Kuulostaa nimittäin aika hyvältä.
-
tomni834pv sitten
-
Tutkitko Jet Oil Dropon speksit?
-
tomik834pv sitten
-
Drobo olis mahtava, jos se olis NAS. Eroa JetOilin setuppiin on tosiaan automaattinen datan suojaus. Drobo on käsittääkseni parempi kuin mikään RAID, koska siinä dataa suojataan myös sen jälkeen jos yhden levyn poistaa. Riippuu tietenkin kapasiteetista. Rebuildin yhteydessä data on myös käytössä koko ajan. Lisäksi Droboon voi heitellä erikokoisia levyjä sekaisin, tosiin kuin RAIDeihin. JetOilin setupissa häviää myös kohtuuttomasti kapasiteettia, jos kaiken data pitää olla suojattu.. eli 50%.
-
Jet Oil834pv sitten
-
Mulla on tosiaan tuo setup. Tosin vain 3:lla boksilla. Mutta lisäksi myös Buffalon 500Gb Nas joka toimii tupla-backup-asemana sekä Streaming serverinä.
Tottahan toki tuossa minun setupissa menee tilaa "hukkaan" mutta on hintakin murto-osa tuosta Drobosta. Tuo Drobo maksaa 500€ pelkästään boksi ilman asemia :) Samaan budjettiin ostaa backup-softat ja vaikka useammankin teran kovalevyjä, jolloin on varaa laittaakin kapasiteettia hukkaan. Ja eihän tosiaan kaikkea tarvi bakupata. Mulla on vain yksi noista kolmesta varsinainen Backup. Itsellä ainakin riittää että vain duunit on monella asemalla.
Lähinnä tuossa omassa setupissa on kätevää sen muokattavuus. Mut jokainen taaplaa tyylillään. Olisihan tuo Drobo tai joku vastaava Raid-setti jees, mutta niiden hinnat ovat pilvissä. Pienellä säädöllä ja mietinnällä vain säästää useita satasia.
-
tomik834pv sitten
-
Näin se menee, itekin kloonaan manuaalisesti levyn kerran päivässä ulkoiselle USBiasaemalle.. :) Mut lähinnä siks, et oottelen jotain Drobon tyylistä NASsia tuleman. Nuo on vielä niin kämäsiä hintaansa nähden kuitenkin.
-
Vilzu774pv sitten
-
Nyt teki Lacie ensimmäiset tenät. Kotona oleva viihdekeskuskovo Lacie Ethernet Disk Mini meni ja hävitti yhtäkkiä kaikki jaetut osiot ja admin-puolella näkyy hallinnan weppi-sivujen sijaan kyseisten sivujen html-koodit. Levytiedot tosin kertovat, että dataa olisi tallella mutta siihen ei pääse mitenkään käsiksi. Voi elämä.
-
Decco774pv sitten
-
Mihin tarttee nykyään terabitin tallennustilaa? Kysyy aloittelija... vaatiihan se kovalevyn valmistaminenkin energiaa. En epäile, etteikö olisi jotain erikoishommia, missä tiedostokoot on valtavia, mutta valistakaa kiitti:)
- Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta