Foorumi / Uusimmat keskustelut / Toiminimi vai osuuskunta
-
shovi952pv sitten
-
Kategoria: jokapäiväistä
Toiminimi vai osuuskunta
Toiminimellä sais starttirahaa ~500e/kk 18 kuukauden ajan, mutta osuuskunnassa joku muu ottaa vastuun kaikesta. Kummassakin pystyy laskuttamaan, mut mitä muita eroja näissä on? Kumpi parempi?
-
Lukree952pv sitten
-
No jos oot yksin niin ei sulla ole vaihtoehtoja. Osuuskuntaan tarvitsee _muistaakseni_ kolme henkeä.
Osuuskunnassa et ole henkilökohtaisesti vastuussa omilla rahoillasi yhtiön mahdollisista veloista. Toiminimellä yrityksen rahaliikenne ja henkilökohtaiset rahat on enemmän tai vähemmän sekaisin.
Osuuskunta on periaatteessa lakiteknisesti ja veroituksellisesti samantapainen kuin osakeyhtiö, mutta siihen liittyminen ja eroaminen on yksinkertaisempaa.
Osuuskunnan kanssa kaksinkertainen kirjanpito, toiminimelle riittää yksinkertainen.
Kumpi parempi, riiippuu ihan tilanteesta.
-
valokuilu952pv sitten
-
Ja jos osuuskunnassa on jäseniä seitsemän (tai enemmän), jäsenet voivat saada työttömyystukea. Toiminimiyrittäjän täytyy panna firma jäihin jos työttömyys iskee ja haluaa kumminkin syödä.
Osuuskunta ei saa starttirahaa, mutta osuuskunnille on olemassa oma vastaava tuki. TE-keskuksessa tietänevät asiasta, suosittelen kysymään.
-
Sanamestari952pv sitten
-
Mistäs starttirahaa noin pitkään saa? Ainakin Tampereen tienoilla se on kuusi kuukautta ja sitten sen jälkeen oikein kauniisti anomalla neljä kuukautta lisää hieman alennettuna - ehkä. Jossakin päin maata antavat kuulemma suoriltaan sen kymmenen kuukautta.
Toiminimellä olet itse vastuussa eläkkeistäsi ym. eli sinun pitää hoitaa YEL ynnä yrittäjän tapaturmavakuutus ja lisäksi kannattaa liittyä yrittäjien työttömyyskassaan, joka kirpaisee vähän enemmän kuin palkkatyöläisten vastaava. Lisäksi työttömyyskorvausta et kelasta saa ellet keskeytä yritystoimintaasi virallisesti.
Osuuskunnassakin olet yrittäjä, jos osuuskunnassa ei ole vähintään seitsemää jäsentä. Jos jäseniä on yli tuon rajan, voit saada soviteltua työttömyyskorvausta, jos ei keikkaa pukkaa tarpeeksi, mutta toisaalta osuuskunta ottaa provikan laskutuksestasi.
Molemmissa saa verohyödyt hankinnoista ihan normaalisti.
Yksinkertaistettuna sanoisin, että jos uskot saavasi suht. nopeasti hyvin keikkaa, laita toimini pystyyn, jos olet epävarma, liity (tarpeeksi suureen) osuuskuntaan.
Osuuskunta-asiassa täytyy tietysti ottaa huomioon myös se, millainen imago/maine puljulla on. Se kun vaikuttaa sinunkin imagoosi, vaikka myyntisi ihan itse tekisitkin. Osuuskunnasta voi toisaalta olla synergiahyötyjä, jos siellä on hyvin eri alojen ihmisiä. Ja tietysti silloin hankintojakin voidaan tehdä yhdessä, jolloin pääsee kenties kiinni parempiin välineisiin pienemmällä rahalla.
Jos tämän kaiken nyt summaisin yksinkertaiseksi vastaukseksi kysymykseesi, niin en tiedä kumpi sinun kohdallasi olisi parempi.
-
valokuilu952pv sitten
-
Starttirahatsydeemi vaihtui tänä vuonna tohon 18 kuukauteen. (Mulle myönnettiin rahuja joulukuussa, eli saan enintään 10 kk. Starttirahaa.)
-
shovi952pv sitten
-
Jep, vaihtui tosiaan tuohon 18kk mikä meikäläistäkin houkuttaa, koska se alkaa olla aika, jossa toiminta joko lähtee pyörimään tai sitten ei lähde. Jälkimmäisessä tapauksessa voi sitten pistää puljun kiinni ja miettiä, mikä toimisi paremmin. Työttömyysturvasta mulla ei mitään hyötyä ole, koska olen alle 23v ja täysin kouluttamaton. Mun pitäisi siis mennä johonkin "työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen" saadakseni sen vajaa neljä hunttia kuussa, jolla ei pitkälle pötkitä. Mulle on kerrottu, että toiminimellä voisi kouluttaa itsensä oppisopimuksella ilmaiseksi, joka on tietysti varsin houkuttava vaihtoehto ja painaa vaakakupissa jonkin verran.
Selvennyksenä vielä, etten olisi perustamassa itse osuuskuntaa vaan liittymässä valmiiseen, isoon (yli 20 jäsentä) osuuskuntaan. Tämä kaikki on kuitenkin spekulointia ja pohtimista, kun en edes tiedä, huoliiko ne mua. Kuitenkin asiaa on hyvä mälvätä jo tässä vaiheessa, joten kiitoksia kaikille jotka ovat vastanneet.
YELeistä ja muista en niin välitä, kun olen sen periaatepäätöksen kuitenkin tehnyt, että kaikki numerot menevät tilitoimistolle. En ota sitä riskiä, että mokaisin jotain ja lähtis systeemit alta. Mielummin maksan jollekin pätevälle hepulle siitä ja syön vaikka näkkileipää. Mun tavote ei oo kuitenkaan rikastua, vaan saada sen verran massia, että hoidan duunini ja sen jälkeen linnottaudun himaan kuuntelemaan levyjä ja vetämään bisseä.
-
vapaavarsi-franklin952pv sitten
-
Mun tavote ei oo kuitenkaan rikastua, vaan saada sen verran massia, että hoidan duunini ja sen jälkeen linnottaudun himaan kuuntelemaan levyjä ja vetämään bisseä.
Ihailtavaa!
-
Lukree952pv sitten
-
Hei, profiilista päätellen saatkin jo reilun viikon päästä alkaa vetämään sitä bisseä! ;)
-
shovi952pv sitten
-
Lukree, nimenomaan ;) Ei tässä edes olla turhan aikasin liikenteessä. Joo, mut vakavasti puhuakseni, harmittaa vähän ettei tuota ikää saa piilotettua tällä foorumilla. Ihmisten suhtautuminen muuttuu kummasti, kun kuullaan, että toinen onkin alle 20v.
-
Cader952pv sitten
-
Onks starttiraha automaattisesti ton 18kk? Muinoin vanhoina aikoina se oli ton 6kk ja joka kuu arvioitiin tilanne et myönnetääks seuraavalle kuulle vai ei, eli melko nihkeetä. Itse en sitä käyttänyt, mutta sivustaseuranneena yks tyhjän kanssa koko starttiraha, ainakin silloin. Tmi pystyyn, hyvä liikeidea jonka esim Finnvera nielee ja reilu laina käyttöön, voila.
-
shovi952pv sitten
-
Toi starttiraha menee niin, että ekat yhdeksän kuukautta sitä saa vajaa seitsemän hunttia ja jos tuon ajan jälkeen yritystoiminta on käynnistynyt eikä hakija vaan istu himassa raapimassa munia, sitä jatketaan toisella yhdeksän kuukauden jaksolla, jolloin tuen määrä on relu 500e.
-
pikseli76952pv sitten
-
Ainahan voi feikata ikäsi profiilissa ;) vai luuleeks joku et mä olen tosissani eläkkeellä ...
-
Lukree952pv sitten
-
shovi: Eipä se nuori ikä häpeäksi ole! Tosin iän myötä tulee kokemusta ja plaa plaa lässyn. Ihan kakaroita tässä vielä 30 vuotiaanakin ollaan. :)
Pisteet vaan kotiin yrittäjyydestä!
TE-keskuksen juttuihinkin kannattaa välillä suhtautua pienellä varauksella. Ehkä kyseisen laitoksen taso on noussut, mutta n. 6v sitten asioidessani kyseisessä paikassa melko lailla ummikkona yrittäjyysasioiden kanssa, oli meitä avustanut konsultti totaalisen ulkona koko osuuskunta-lainsäädännön kanssa. Näki koko osuuskuntatoiminnan jonain "työttömien puuhasteluna". :D
-
Jet Oil952pv sitten
-
Mä sain aikoinaan starttirahaa 3kk. Sitten uudella hakemuksella juuri ja juuri kk:n lisää. Sitten tyssäsi koska "liiketoiminta on lähtenyt käyntiin".
Tuohon ei kannata luottaa kuin sen ensimmäisen hakemuksen osalta siis. Se mitä ekaksi luvataan saa, muut ovat uudella hakemuksella.
Ainakin Helsingissä joutuu käymään yritysneuvojalla, pyytämään häneltä suositukset, laskemaan budjetin ja tekemään liiketomintasuunnitelman. Nämä vaaditaan hakemuksen liitteeksi. Sekä ekalla haulla, että seuraavilla, siis joka kerta...
Ja muistakaa että jos liiketoiminta on jo alkanut, ei starttirahaa tipu. Ja ei kannata yrittää kusettaa, se on nimittäin petos...
-
valokuilu952pv sitten
-
^TE-keskuksessa pitäis niiden propagandaluennon perusteella olla osuuskuntaneuvoja ihan erikseen, näin ainaki nykyään.
Ja samalla luennolla myös selitettiin että toi osuuskuntajuttu oli lama-aikaan nimenomaan aika tota :/
-
vihannes952pv sitten
-
Ja muistakaa että jos liiketoiminta on jo alkanut, ei starttirahaa tipu. Ja ei kannata yrittää kusettaa, se on nimittäin petos...
mites tää sit määritellään? ei siis petos, vaan liiketoiminnan alkaminen..
-
Jet Oil952pv sitten
-
Jos sulla on asiakkaita, keissejä, laskutusta tai duunia?
-
valokuilu952pv sitten
-
Jos toimii freelancer-verokortilla, eli ei itse maksa työnantajakuluja jne, ni sit ei o.
Jos on ennakkoperintä- tai alv-rekisterissä niin sitten on.
-
Cader952pv sitten
-
"mites tää sit määritellään? ei siis petos, vaan liiketoiminnan alkaminen.."
jo olemassa oleva tmi.
-
halla952pv sitten
-
Mites, jos on osuuskunnassa ja haluaa aloittaa oman yrityksen tai pelkän toiminimen, voiko siihen saada starttirahaa?
Vai onko peli jo pelattu?
-
valokuilu952pv sitten
-
Starttirahaa saa jos ei saa palkkaa tai tukia. Osuuskunnasta voit saada palkkaa, ni voisin kuvitella että pitää ehkä erota jos meinaa toiminimen perustaa ja saada sitä starttirahaa.
-
deadpixel952pv sitten
-
Oman "yrityselämäni" alkutaipaleella kun tiedustelin näitä asioita TE-keskuksesta sain sen käsityksen, että pitää olla jonkun yrityshautomon asiakas saadakseen tätä tukea.
Halvin oli tietenkin koulun tarjoama palvelu, mutta kaikilla tätä mahdollisuutta ei ole. Lukemalla Helsingin kaupungin "NYP yrityspalveluiden" sivuja tulee sellainen tunne, että taidetaan tarjota palvelua lähinnä ulkomaalaistaustaisille siivousfirmoille. Aika rajallisiksi nämä palvelut kutistuivat ja entäs niiden hinta sitten? Olisi muuten palanut kuukaudessa n. 40-60% siitä "tuesta". Eli silkkaa kierrätystä TE-keskukselta sinne yrityshautomoyrittäjien pussiin. Eli ei kannata yrittää pääkaupunkiseudulla, varmaan jossain maakunnassa jakavat pussista oikein mielellään ja hakemuksella saa vielä tietokone ja ohjelmistoinvestointeihinkin erilliset rahat. Taattuna lainana tai kattaen osan investoinnista. Voi olla myös, että maakunnassa päättävä elin, eli kyrpä, jakaa rahat kaverille maatalousyrittäjälle. Koskaan ei voi voittaa.
Yksi hyvä tapa on vaan kylmästi pamauttaa opiskelemaan ihan mitä vain, nostaa opintotuki, asumislisä ja halpa laina. Sillä pääsee alkuun. Tämä tuki kestää vuoden, puolitoista ja sitten se opintotoimisto pistää hanat kiinni. Kannattaa valita oppilaitos, jossa tarkistuksien kanssa ei olla niin tarkkaa, sillä selittelemään suorituksien puutetta saattaa joutua jo ennen vuoden täyttymistä.
-
Jet Oil952pv sitten
-
Tuo yrityshautominen ei ole pakollista. Varmaankin ennemmin este, koska hautomoon ei pääse ilman yritystä. Yritys > liiketoimintaa > ei starttirahaa.
Myös opiskelu on huono syy. Se on ennemminkin haitta. Jos määrärahoja on vähän ja hakijoita paljon, jää opiskelijat ensimmäisenä startin ulkopuolelle koska "heillä on jotakin muutakin". Opiskelijathan otettiin starttirahan piiriin vasta vuonna 2005. Sitä ennen piti oikeasti olla ei-opiskelija työtön työnhakija kortistossa. Nykyäänhän voi työssäkäyväkin hakea starttirahaa jos on ottamassa loparit tai saamassa fudut.
Ja lisäksi tuohon miten "toiminnan aloitus" määritellään niin tmi tai alv-velvollisuus ovat selvät merkit. Asiakkaiden kerääminen ja töiden aloittaminen omantunnnon mukaan, eihän sitä kukaan oikeasti tiedä. Eli summa s. missään paperilla ei saa olla minkäänlaista merkintää toiminnasta.
-
valokuilu952pv sitten
-
deadpixel, ei ihan noin.
Starttirahan saadakseen pitää olla joku yrityskoulutus käytynä (esim. AMK-kurssi riittää) tai sitten pitää starttirahakaudella käydä kurssi - ja ainakin Kampin työkkärissä niillä oli tarjota maksuttomia tuollaisia.
Eri asia on se että starttirahan saamisen ehto on että on tehnyt liiketoimintasuunnitelman ja rahoituslaskelman,ja käynyt niitä esittelemässä esimerkiksi TE-keskuksessa tai Uusyrityskeskuksessa. Itse kävin jälkimmäisessa ja varsin mutkatonta tuo oli. Neuvonnan jälkeen käydään työkkärissä viemäs starttirahaprujut, ja työkkäri kysyy sitten neuvojalta lausuntoa hakijasta.
-
Jet Oil952pv sitten
-
Eikä noinkaan. Samaisessa Kampin konttorissa kyllä asiaa kysyttiin mutta alalle riittävä ammattitaito osoitettuna kyllä riittää. Ei tarvi koulutusta.
Mun mielestä taasen juuri noiden rahoitusten ja suunnitelmien teko oli aika tuskaa kun olisi halunnut vain tehdä töitä :) Ja verrattuna kaikkeen muuhun yrityksen perustamiseen liittyvään byrokratiaan niin juuri tuo starttirahan hakeminen oli ehdottomasti työläintä. Muutenhan se on yksi paperi PRH:een, yksi tapaaminen pankissa ja yksi kirjanpitäjällä ja avot.
-
Lale952pv sitten
-
No korjataanpas vielä, heh.
Just tässä byrokratian kourissa noin viimeiset 5kk pyörineenä "saan" laitettua firman (toiminimi) pystyyn about kuukauden sisällä. Starttiraha on luvattu, ja sitä varten piti käydä yrittäjäkurssi. Oon about 7v (aluks koulun ohessa) tehny freelancer-kortilla nykyisen alan duunia ja joskus aikoinaan ollu osakkaana musabisneksessä avoimessa yhtiössäkin. Tämä ei kuitenkaan riittänyt osoittamaan valmiutta hallitsemaan omaa firmaa ja starttirahan vaatimuksena oli yrittäjäkurssi. Sellaisen sitten kävin (aikuiskoulutuskeskuksen iltakurssina, kesti about 3kk, aika iisi piece of cake) ja huomasin, että jopa kannatti. Sai hitosti asiantuntevaa neuvoa ja erittäin tarpeellista tietoa (tämä on tietysti suhteellista).
Starttirahan hakeminen (siis täällä Tampereella ainakin) vaatii myös noiden laskelmien teon. Aikamoista numeropyöritystä, mutta yrittäjäkurssilla osana sitä kurssia tehtiin myös niitä valmiiksi - oman firma-ajatuksen mukaisesti. Lisäks starttirahaan vaaditaan suhteellisen hyvä liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma on ainaki mun mielestä ihan fiksu juttu jo ihan omaa yrittäjyyttäkin ajatellen. Ei välttämättä kaikkien mielestä, mutta omalla kohdallani se selvensi omaa päätä siinä suhteessa että mihin suuntaan voi omaa hommaa kehittää (yrittäjyyden saralla) ja mitkä vois olla mahollisuuksia tulevaisuudessa, myös omat heikkoudet tuli samantien selville :)
(Bytheway, yrittäjäkurssilla tehtiin myös liiketoimintasuunnitelmat.)
ps: oon ollu tietonen tuosta starttirahakauden pitenemisestä jo aika kauan, koskaan siitä ei oo kuitenkaan mulle TE-keskuksella sanottu. Tapaamisia on ollu kuitenki jo neljä - pari viime vuoden puolella ja pari tämän vuoden puolella. Ajattelin vielä oottaa vähä aikaa että otetaanko se puheeksi vai ei :D Ei se mitään, se neuvoja tuntuu olevan vähä urpo muutenki.
EDIT: alkuperäisestä otsikosta; jos on itellä olemassa valmista asiakasverkkoa, eikä tarvi ns yhteisöä, niin toiminimi. Jos aloittelee tomintaa ja tuntuu orvolta, niin osuskunta on ihan hyvä mahdollisuus. Ja näppärä, jos töitten riittämättömyys pelottaa (työkkärirahojen mahd.)
-
Kelpo951pv sitten
-
Kerrompa tännekkin nyt, kun itse eilen juuri opin, että; "Uusi osakeyhtiölaki voimaan 1.9.2006: Osakepääoman vähimmäismääräksi 2 500 euroa"
http://www.yrittajat.fi/sy/bulletin.nsf/HeadlinesPublicFin/05C905...
Elikkä jos yritystoimintaa harkitsee, ni tossa yks mahdollisuus lisää. Itse olin elänyt uskossa että se vaatii sen n.8000e joka kuitenki on sitte muutaman nappulan lisää.
-
jupaju951pv sitten
-
Kannattaa osakeyhtiön suhteen muistaa se, että siitä on kertaluokkaa vaikeampi päästä eroon kuin toiminimestä tai osuuskunnasta. Eli riski tuon suhteen tulee siinä jos homma ei etenekään ja haluaisi alkaa työttömäksi, joka taas voi osoittautua todella hankalaksi niin kauan kuin oy on olemassa.
Itselläni oli joskus lukioaikoina toiminimi ja kun vuosi sitten perustin uuden firman, oli ihan selkeää että se on oy - nimenomaan mm. vastuiden selkeämmän rajautumisen vuoksi.
-
shovi950pv sitten
-
Tuossa OY:ssä on käsittääkseni se ongelma, että silloin täytyisi tuotto olla jo aika tuuheata, että se kannattaisi? Tuollainen organisaation pyörittäminen on kuitenkin kallista, vai?
-
jupaju950pv sitten
-
No itselläni ihan pakollisia kuluja nimenomaan yhtiömuodosta (ja omasta valinnasta yhtiöjärjestystä kirjoittaessa) johtuen on nimenomaan kirjanpito (Raila on oikein pop, kiitos vain vinkistä täällä) ja tilintarkastus.
Mulla ensimmäinen tilikausi päättyy vasta maaliskuun lopussa joten ihan varmasti en tuosta osaa sanoa koska eka tilintarkastus on vasta tulossa, mutta saamieni arvioiden mukaan vuositasolla noihin menee rahaa yhteensä alle 1500 euroa, eli kuukausittain jyvitettynä reilu 100e/kk.
Tilintarkastus vie tuosta summasta yli puolet, eikä ole pakollinen yksinyrittäjän firmassa jonka tase on alle 100000e tai liikevaihto on alle 200000e. Itse kuitenkin halusin että firmassa tilintarkastus tehdän säännöllisesti, helpottaa elämää tulevaisuudessa mm. jos joutuu tekemisiin esim. joidenkin julkistahojen tai rahoituslaitosten kanssa asiakkaana.
Eikä tuossa mitään sen ihmeellisempää organisaatiota ole; minä olen firmani hallitus ja kaveri on pakollinen varajäsen siltä varalta että itse kupsahdan tai muuten estyn. Muuten "organisaation" pyörittäminen on sitä että toimitan kuukausittain tiliotteen ja osto- ja myyntilaskut kirjanpitäjälle ja maksan verot samasta paikasta saamani tiedon mukaan - eli ihan sama meininki kuin toiminimelläkin joka ostaa kirjanpitonsa.
- Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta