Foorumi / Uusimmat keskustelut / Firman (tmi) pienlaitteiston vakuuttaminen

LaleLale755pv sitten
Kategoria: jokapäiväistä

Firman (tmi) pienlaitteiston vakuuttaminen

Hojo.

Vakuutuspähkäily jatkuu.
Pitäis saada firmalle (toiminimi) järkevät vakuutukset kasaan. Yleiset asiat vakuutuksien suhteen on suht pässinlihaa, mutta pienlaitteiston suhteen on menossa aikamoinen henkinen slalom.

Kyseessä on siis toimitila, jossa teen hommia ja jossa laitteet on ja pysyy. Kotivakuutuksen piikkin näitä laitteita ei saa, koska ne on ansiolaitteistoa ja pysyvästi muualla kuin kotivakuutusosoitteessa. Tämä on tarkistettu about seitsemältä eri vakuutusyhtiöltä. Parista paikasta on tullut "väliaikaisesti sijoittamisen" keploitteluidistä, mutta sielläkin ollaan arveltu että mahdollisen vahingon tapahtuessa vakuutustarkastaja voi tehdä erittäin epämiellyttävän päätöksen.

No, yritysvakuutuksia on luonnollisesti olemassa, mutta niissä sylettää korkeat omavastuut (400 - 500), jonka takia pienlaitteiston vahingot on selkeästi suoraan omasta pussista pois. Kun on tottunut noihin kotivakuutuksien omavastuisiin (ja hintoihin), niin tavaran siirtäminen pois sen piiristä korkeammille omavastuille tuntuu "menetykseltä". Toisaalta yrityksen irtaimiston vakuutus tuntuu kuitenkin välttämättömältä ja ihan mielekkäältä. Jos koko paikka räjähtää, niin laitteistojen yhteissumma on sen verran korkea oman toiminnan puolesta että siitä mielellään korvauksen saisi.

Ja tästä päädymmekin itse asiaan:
Onko kellään olemassa ratkaisumallia toiminimen kiinteästi toimitilassa olevan pienlaitteiston (300 - 1000 Eur), järkevään vakuuttamiseen, järkevillä omavastuilla?

Ratkaisua ei välttämättä ole ja täytyy vain myöntää että asia on niinkuin on. Pohjantähden yrityspuolen (erittäin rasittavan oloinen) vakuutusmyyjä naureskeli mun yrityksille päästä alemmille omavastuille kun kerroin asiani. Totesi vielä tylysti: "Eihän vakuutus ole mikään huoltopalvelu. Se on kato bisnes mikä näissä määrää. Asia vain on näin."
Eipä siinä, äijä tais oli ihan oikeassa :)
blendblend755pv sitten
Sulla on liian pienet taksat jos liiketoiminta ei kestä tonnin operatiivistä riskiä. Jos kyseessä on elektroniikka niin ne vakuutusarvot tippuu joka tapauksessa niin nopeasti, ettei niistä saa mitään takaisin kuitenkaan. Hankit sellasen protected by smithwesson-tarran.
LaleLale755pv sitten
Sulla on liian pienet taksat jos liiketoiminta ei kestä tonnin operatiivistä riskiä.

Yks vakaan liiketoiminnan peruskivistä on riskien minimoiminen. Ja kyllä, liksat on liian pienet. Jos ei ois, niin en näistä välittäis, rakentaisin sellaisen aika - paikka tyhjiössä olevan toimitilan, jonne ei oo pääsyä muutaku oman ajatuksen voimalla.

Mun mielestä on liian isot liksat, jos tällaisia ei halua miettiä. IMHO.

EDIT: lisäyksenä sen verran että eniten tässä koko slalomissa mietityttää se seikka että vakuutus pysyis about samana, maksaisin vaan enemmän korkeammasta omavastuusta. Jotenki tuntuu että tähän ei haluais suorilta suostua :)

Jos kyseessä on elektroniikka niin ne vakuutusarvot tippuu joka tapauksessa niin nopeasti, ettei niistä saa mitään takaisin kuitenkaan.

Tämä on tietysti todennäköisempää kuin se, että toimitila räjähtää seuraavana päivänä koko laitteiston hankkimisesta. Mutta kun perusolettamus sattuu olemaan muotoa: entä jos...
Matti Oikea755pv sitten
Mulla oli kalliihko työasema (toiminimen omaisuutta) toimistossa ja sain pohjolasta sille kotivakuutukseni jatkeeksi jonkun... ..ammattilaite tai jonkun vakuutuksen, joka oli 20-40eur/vuodessa muistaakseni. Kyseessä ei siis ollut tilapäinen sijoittaminen, vaan pysyvä sijoittaminen laitteelle ja vakuutus nimenomaan kattoi sen.
LaleLale755pv sitten
Pohjolasta mulle sanottiin, ettei saa kotivakuutuksen piikkiin, eikä tarjottu mitään tuon suuntaista.. bravo.
tuuktuuk755pv sitten
mun kokemuksen mukaan nuo vakuutusehdot riippuvat varsin paljon siitä, kenen kanssa sattuu vakuutusyhtiön tiskillä asioimaan. kaikki asiakaspalvelijat eivät todellakaan ole perillä kaikista mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista.
Matti Oikea755pv sitten
Soitappas vielä uudestaan sinne. Mun puhelu meni jotenkin niin, että selitin tilanteen ja sitten kyseltiin jostain esimiehiltä varmistus vielä asiasta jne, mutta pätevän vakuutuksen sain.
teroristiteroristi755pv sitten
laita mulle sähköpostia niin annan sulle yhteyshenkilön nimen kelle kantsii pistää mailia.
kidrok755pv sitten
Mä oon vakuuttanut ansiolaitteistoa Pohjolan Mittaturva vakuutuksella. Omavastuu 150e. Vakuutusmaksut on vaan melkoiset (210e/vuodessa), mut on siellä kamaakin karvan verran yli 6 te arvosta.
LaleLale755pv sitten
Kiitoksia vastauksista!
Täytynee vielä pirautella ja vaatia totuuksia.

teroristiteroristi: posti läks.
blendblend755pv sitten
Hyvä, että sait ihan oikeitakin vastauksia :) Ei ollut tarkoitus disautella, yritin vaan muistuttaa asioiden suhteuttamisesta. Tärkeintähän on, että saat rauhan tehdä omaa juttuas.
LaleLale755pv sitten
^ heh, ei mitään. :)
Satun olemaan tietynlaista tyyppiä, jolle jokainen asia merkitsee. Takerrun liikaa pikkuasioihin ja kaikki ratkaisematon ja villalla painettu asia on puolitappio. Eli minusta löytyy ärsyttävää pikkuperfektionistin vikaa.
Lähinnä varmistelen vaan, ettei tule jälkeenpäin sellaista fiilistä että jotain ois voinu tehä toisin. Sekin on tiettyä asioitten suhteuttamista ja silläpä sen rauhan ainakin turvaa. imho, again. ;)
Acumen755pv sitten
Lale: "Onko kellään olemassa ratkaisumallia toiminimen kiinteästi toimitilassa olevan pienlaitteiston (300 - 1000 Eur), järkevään vakuuttamiseen, järkevillä omavastuilla?"

Siis kaman arvo 300 - 1 000 euroa? En lähtis noin pientä kamamäärää edes vakuuttelemaan, monestakaan syystä (mm. korkeat omavastuut suhteessa kamojesi arvoon).

Muutoin kojevakuutus vois olla hyvä, mulla tais olla jotain 6000-7000 eur sellaisessa vakuutettuna, joka ei vielä sisällä kaikkia kamoja, ja se kustantaa muistaakseni about 60 egeä per vuosi. Olikohan peräti omavastuuton jopa. Osa kamoistahan menee ihan kotivakuutuksen piikkiin, kun niitä tosiaan säilytetään (ne sijaitsevat) kotona.
KelpoKelpo754pv sitten
Lale, kerrotko vielä sitte että minkälaiseen ratkaisuun päädyit? Vähän vastaavan tyyppinen tilanne mahdollisesti itellä edessä tossa keväämmällä, ni ois hyvää pohjaa noille omille laskennoille.
LaleLale754pv sitten
Siis kaman arvo 300 - 1 000 euroa? En lähtis noin pientä kamamäärää edes vakuuttelemaan, monestakaan syystä (mm. korkeat omavastuut suhteessa kamojesi arvoon).

Yksittäisten tavaroiden erillinen arvo per laite on 300 - 1000 Eur. Ei kokonaissumma. Näiden lisäksi siis on pari kalliimpaa "core"-työkalua. Pikkutavaroiden yhteisarvo nousee näiden lähelle tai yli.

Joka tapauksessa otan kyllä jonkinlaisen vakuutuksen isomman mällin varalle ja se on noiden pikkukamojen korkean yhteissumman takia otettava kaikille laitteille. Yritysvakuutuksessa maksaisin täysarvollisesti vakuutusta kaikista laitteista, mutta yksittäisten mällien kohdalla vakuutus kattaa järkevästi vain pari kalliimpaa laitetta. Tämä on se seikka, mihin yritän löytää järkevää ratkaisua. Haluan siis turvata myös tuota pienlaitteistoa muutenkin kuin pelkän täysmällin saralla - kun niistä kerran vakuutustakin maksan.

KelpoKelpo: Asia on vireillä. Kunhan olen viisaampi niin kerron kyllä erittäin mielellään mihin ratkaisuun päädyin.
  • Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
    Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta