Foorumi / Uusimmat keskustelut / Polaroid-kamerat

Leewood1317pv sitten
Kategoria: tekniikka

Polaroid-kamerat

Kellään asiantuntemusta? Tarttis saada nopeasti ja halvalla (kuluvan viikon aikana) kamera ja noin 30 ruutua filmiä / paperia / miksi sitä nyt kutsutaankaan? Ilmeisesti ihan normi kamerakaupat noita myyvät, mutta onko kameroita erilaisia malleja, eroavatko toisistaan paljonkin ja onko esim. joidenkin filmi sata kertaa kalliimpaa tms.? Haluaisin välttää pahimmat sudenkuopat ja säästää aikaa, kun on järkyttävä kiire.

Kiitos jo etukäteen. :)
salumisalumi1317pv sitten
aww, itsehän ostin eilen kirpparilta polaroidin ja oon heti ekan kuvan jälkeen ihan rakastunu. mitään sen suurempaa asiantuntemusta mulla ei sitte olekaan. paitsi että ilmeisesti filmiä on kahdenlaista, 300 ja 600. : D
nuotionuotio1317pv sitten
Kameroita ei taida enää normikamerakaupoista saada (ainakaan uusina). Mä oon ostanut kaks kameraa ebaystä ja yhden kirppikseltä. Ja jos ei oo miljardööri niin kannattaa ehdottomasti tilata filmit isoina pakettiostoksina netistä. Suomen kamerakaupoissa ne maksaa aivan helvetisti.

Tossa ois esim 600 filmiä halvalla ebayssa: http://cgi.ebay.com/POLAROID-600-INSTANT-FILM-30-PACK-300-PHOTOS-...
tomuratomura1317pv sitten
Mä ostin siitä Porthaninkadun valokuvausliikkeestä pari vuotta sitten tämän.

Ei mikään huippumalli, mutta kyllä sillä kuvia saa otettua. Maksoi kolmekymppiä ja kaupanpäälle tuli yksi kasetti filmiä. Jos en ihan väärässä ole niin hinta on tuolla edelleen sama.

Filmi on suht kallista. Claes Ohlssonilta saa tuplapaketin (20 kuvaa) 36e.
^^hä saaks muka enää? en ole mistään löytänyt ja silloin kuin kolusin ohlssonit läpi niin sanoivat ettei ne enää tilaa lisää...
^^hä saaks muka enää? en ole mistään löytänyt ja silloin kuin kolusin ohlssonit läpi niin sanoivat ettei ne enää tilaa lisää...

Oot varmaan oikeassa. Mä ostin viimeksi keväällä Claesilta, että mun tiedot ei ole ihan tuoreita.
^no mut stadin Fotoyksissä oli tuplapaketti (20 kuvaa) 39e. Ei ihan hirvee ero?

ite ostin tän tosiaan roban fidasta, 10e

sbasssbass1317pv sitten
Tuolla ebayssa sanottiin, että myynnissä oleva filmi on viimeisintä Polaroidin tekemää ja filmi menee vanhaksi 2009. Ja että tämän tuoreempaa filmiä ei ole saatavilla...

Eli tekeekö noita filmejä enään kukaan? Onko ne sitten kuolleet sukupuuttoon kun kaikki vanhat varastot on kulutettu loppuun?

2008

On February 8th, in an interview with the Boston Globe concerning the upcoming Zink-compatible printer, Polaroid “announces” all instant film production will cease in 2008/2009.

http://www.savepolaroid.com/history
anttilanttil1317pv sitten
Eikös filmin valmistuskin oo jo lopetettu tai se kohta lopetetaan?

http://thelede.blogs.nytimes.com/2008/02/08/polaroid-abandons-ins...

Itellä olis kanssa polaroidi hakusessa, ebaysta olen lähinnä katsellut.

EDIT: oho, joku ehti jo mainitaki. Luetaan niitä viestejä prkl.
vittu :C

eli pitää siis vaan hamstrata sikana.
Mut siis eiks juttu ollut niin, että joku toinen valmistaja alkaa tekee noita? Ainakin niin mä tajusin!
KelpoKelpo1317pv sitten
Mä en usko, että noi filmit varsinaisesti tulee loppumaan kesken, vaan veikkaisin, et ongelmaksi tulee muodostumaan toi expiration date. Ei tosin oo itellä kokemusta mitä tolle polaroidfilkalle vanhennuttuaan käy, tai käykö mitään.

Lisäks noilla on käsittääkseni ollu alusta asti neuvottelut käynnissä eri tahojen kanssa jotka haluis ostaa systeemit ja jatkaa valmistusta. En tiiä paljonko toi valmistus maksaa, mutta kuvittelisin, että tossa vois olla vielä sen verran kannattava bisnes, että joku intoilija sen ostaa (jos ei oo jo ostanukkin?)

Itessään toi polaroid-juttuhan on ihan kiva, ja tuntuu et jokainen graafikko siihen jossai vaiheessa hurahtaa, mutta ärsyttää kyl sitten, ku sen jälkee ei tunnu olevan enää lainkaan väliä, että mitä siellä etsimessä näkyy. Kaikki kelpaa kuhan on polaroidia.
vellivelli1317pv sitten
aiheen vierestä:
opin että Polaroidille kuvattaessa sitä "filmiä" ei pidä heilutella että se kehittyisi/kuivuisi nopeammin. Silloin ne nesteet leviää ja kuvaan tulee vääristymiä.

hyvä idea olisi ollut kuvata "kiitoskortit" polalla ja postittaa kaikille vieraille erilainen kuva.

Himassa mulla on Polaroid Land Camera missä ei oikein syöttö toimi. Saiskohan sen jotenkin fiksattua jossain...

Ymmärsin noista filmeistä, että Polaroid on ilmottanu lopettavansa niiden valmistamisen, mutta että Fuji valmistaisi vielä jatkossa jotain vastaavaa, en vaan tarkemmin tiedä sopiiko se vain niiden omiin kameramalleihin.
rennurennu1317pv sitten
Internet kertoo http://www.savepolaroid.com/faq

Ihan lupaavaa?

Q: Has anyone picked up the license for Polaroid film yet?

By far the most asked question… Here’s the update:
The short answer as of a early September 2008 is… YES! We have received confirmation that 3 of the peel-apart pack films will be re-introduced in early 2009!!

We are anxiously awaiting further news, especially concerning our beloved integral film, but we think it’s a great big step in the right direction.

You can help a lot by filling out the survey because we make all information we collect available to potential “saviours” and they like seeing big numbers of responses.
crimeeecrimeee1317pv sitten
Tampereella se Hertell vai mikä onkaan (?) myi ainakin vielä pari viikkoa sitten Polaroid-filmiä ja kameroita, ja kamerat oli yllättävänkin halpoja, tosin en kyl muista yhtään et paljonko.. Mut soittamalla / käymällä varmaan selviäis? Itse ostin sieltä about vuosi sitten 20 kuvan polaroidifilmit 16 eurolla...

Myös Anttila on myynyt polaroidia, mutta niin on myös Clash Ohlson, CO jopa aika halvalla.
Leewood1317pv sitten
Ihanat pinkkarilaiset! *sydän*

Crimeeelle erityiskiitos. Ei olisi ollut aikaa soitella tänään koko Suomea läpi. Sen sijaan soitin suoraan Hertellille, kun pk-seudulla ei tärpännyt, ja sieltähän se kamera nyt tulee postissa. Ja vieläpä täpärästi ajoissa! Hinta 40,- + postitus 12,- - ehkei mikään maailman halvin, mutta sopii budjettiin kuitenkin.

Filmiä heillä puolestaan ei ollut, mutta onneksi tuohon vehkeeseen sopivaa (600) myy juurikin mainittu Fotoyks.

*kiittää ja kumartaa*
Leewood1317pv sitten
Heh, täysi OT: kesti hetken ennen kuin tajusin, miksi pinkkari söi toistuvasti osan postauksestani. Johtui ilmeisesti sydänhymiön käytöstä (< + 3). Sen jälkeinen teksti pyyhkiytyi automaattisesti bittitaivaaseen. Miksiköhän?
eguegu1317pv sitten
Mun polaroideihin ei tuu outlinejä.
Leewood1317pv sitten
Mun tarve puolestaan ei liity visuaaliseen kikkailuun, vaan on ihan toiminnallinen. Joku liike kyllä ehdotti digikamera + pikkutulostin -yhdistelmää, joka on kuulemma ihan yhtä nopea tapa (tosin tulostin pitää ladata verkkovirralla etukäteen), mutta jotenkin tulostimien, latureiden ja musteiden kanssa pelaaminen ei ajatuksena voisi vähempää houkuttaa. Ainakaan muotinäytöksen bäkkärillä / sovituksissa, jossa säätöä ja kiirettä on riittävästi jo muutenkin.
crimeeecrimeee1316pv sitten
Olehan hyvä, kiva olla avuksi kerrankin :)
vellivelli1316pv sitten
Leewood: Polaroidi on tietty tosi varma toiminnallisuudeltaan, mut entäs tämmönen nykypäivän vehje?
http://www.zink.com/partner-products
annelianneli1316pv sitten
Velli,
olenko käsittänyt oikein, että siihen Polaroid Land Cameraan ei oikeasti käy se 600 -filmi? Siinä oli joku toinen filmi, SX-70, jota sai ainakin pari vuotta sitten vielä ruotsista, muistaakseni. 600-filmin sai laitettua, jos muoviosaan teki johonkin reiän, tai jotain muuta yhtä kuumottavaa... Vai ootko pystynyt käyttämään siinä 600-filmiä? Ostin tuon saman kameran joskus kauan sitten kirpparilta, mutten ole ottanut sillä yhtäkään kuvaa.

Mut kuvailin sitäkin enemmän Polaroid JoyCamilla, , joskus neljä vuotta sitten. Mutta yhtäkkiä ei enää ollutkaan filmiä missään. Oliskohan nyt? Nykyisin kuitenkin omistan luottokortin, jolla tilailla kauempaakin, toisin kuin silloin.
Leewood1316pv sitten
Velli: Mulla kun ei ole puhelinta, jolla saisi riittävän laadukkaita kuvia (en halua hankkia uutta vielä toimivan puhelimen tilalle, vaikka malli alkaakin olla aataminaikuinen), niin käytännössä joutuisin pitämään koko ajan mukana seuraavia välineitä:

- tulostin,
- tulostimen laturi,
- paperit,
- kamera,
- kameran laturi,
- datakaapeli.

Vanhassa teknologiassa puolestaan tarvitaan:

- kamera,
- filmit.

Enkä halua joutua välillä kiireessä latailemaan akkuja ja mahdollisesti odottelemaan, että kuva on tulostunut ennen kuin seuraavan voi tulostaa jne. Jossain arvostelussa sanottiin, että tulostin pitäisi ladata uudelleen jopa 15 kuvan tulostamisen välein! Sekin on mun tapauksessa huono puoli, että tulostettavat kuvat voi ja pitää erikseen valita. Valinnan mahdollisuus on monissa tapauksissa ehdoton, mutta kiireisessä hösellystilanteessa, jossa pääasiana on kaikki muu paitsi se kuvaaminen, siitä aiheutuu liikaa ylimääräistä vaivaa.

Ihan mielenkiintoinen konsepti silti - ehkä jossain vaiheessa nuo saavat tulostimen ja kameran ympättyä samaan laitteeseen?
Leewood1316pv sitten
^Ai niin, ja muotinäytöskäytössä ne valkoiset reunuksetkin on oikeasti tarpeelliset.
eguegu1316pv sitten
Ihan mielenkiintoinen konsepti silti - ehkä jossain vaiheessa nuo saavat tulostimen ja kameran ympättyä samaan laitteeseen?

Ai vähä niinku...öö mikäseoli...polaroidikamera vai?

Kyl ennen oli kaikki paremmin sanon mä.
Leewood1316pv sitten
:D Niin. Mutta siis joku ongelma siinä perinteisessä polaroidissa on oltava, kun valmistus on noin nihkeätä. Ehkä tulee liian kalliiksi (= vaikea tehdä kauppaa riittävällä katteella) tjsp.? Tai on ympäristölle haitallinen? Joku varmaan tähänkin tietää vastauksen.
enemienemi1316pv sitten
vähän offtopic mutta oon itse käyttäny vuoden fuji instaxia, joka toimii samalla tavalla kuin polaroid. kuvat ei tosin oo neliöitä, mutta se ei mua haittaa.

http://www.fujifilm.com/products/instant_photo/cameras/index.html

kamerat on edullisia ja kuvat maksaa 0,20-0,40 senttiä kappale.
instaxista on kuulema myös versio jonka saa usb-kaapelilla koneeseen printteriks.
KelpoKelpo1316pv sitten
^toihan oli tosi hauskan näkönen :) ehkä tota fiilistä lisäs viel toi melko symppis japanilainen esittely: http://www.aprilcherrie.com/index.php/2008/04/23/fujifilm-instax-...
phong1316pv sitten
Fuji tekee yhä pikakuva filmejä
http://www.fujifilm.com/products/instant_photo/films/index.html

Fp-100, ja Fp-3000 käyvät polaroidin pack filmiä käyttäviin kameroihin:
http://www.rwhirled.com/landlist/landdcam-pack.htm

Suomessa hinnat noin 20€ / 10 kuvaa, kaukomailta tilattuna edukkaammin.

Kuvan koko 3.25 x 4.25 tuumaa, eli jos jollakulla on paha fiksaatio sx-70 filmiin, niin piirteleepi sitten vaan niitä karmeja hiirulaisella.

• Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
    Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta