Foorumi / Uusimmat keskustelut / Laskutus osuuskunnan kautta

Jone1306pv sitten
Kategoria: jokapäiväistä

Laskutus osuuskunnan kautta

Vaihtoehto yrittäjyydelle.
En halua yrittäjäksi ja kuukaudessa syntyisi noin 5-6 laskutettavaa työtä.
Haluisin kuulla kokemuksia osuuskunnan kautta tapahtuvasta laskutuksesta.
ja
Onko jollekkin syntynyt jo kokemuksia tästä jutusta http://www.eezy.fi/1

Jone
Acumen1306pv sitten
Kuukaudessa 5-6 laskutettavaa työtä imho kyllä on ihan hyvä peruste jo omallekin (yksityis)yrittäjyydelle, jos ei puhuta ihan nappikaupan 9,90 eur sis. alv 22% -laskuista.
a_alankoa_alanko1306pv sitten
^ samaa mieltä.

Ja itse maksaisin mielummin hyvälle kirjanpitäjälle kuin eezylle (14 %), vaikka en mitenkään tiedä eezyn toimista ja ovat varmasti todella hyviä ja mukavia. Säännölliseen tekemiseen tuo palkkio on mielestäni aika kova.

annelianneli1306pv sitten
Jone,
laskutan itse osuuskunnan kautta, ja olen tosi tyytyväinen siihen. Voin suositella! Eezyn provikka on turhan korkea. Laitoin tarkemmin sähköpostilla.
Jone1306pv sitten
Yrittäjäksi en halua. Olen kuullut aivan riittävästi verotoimistojen sadistisista toimista pienyrittäjiä kohtaa. Verohallinnolla ei ole ns. todistamistaakkaa ja näin ollen voivat tehdä mielivaltaisia päätöksiä. Lähipiirissäni on hyvin ikävä tapaus juuri meneillään. En halua samaa. Siksi etsin kevyempää vaihtoehtoa.

Joka paikassa toitotetaan ihmisiä ryhtymään yrittäjäksi ja puhutaan vapaudesta jne. mutta kortilla on aina toinenkin puoli.
Yrittäjänä olet vailla mitään oikeuksia kuin villieläin.
Katinka1300pv sitten
Mä olen kanssa osuuskuntatoimintaan tyytyväinen. Toki osa projektien palkkioista lohkaistaan pois mutta vastineeksi saan työ/kokoustilan, laskutuksen, verotuksen yms. Aika helppoa, jos ei nuo pienyrittäjäympyrät ole itselle ihan selkeitä. Lisäksi meillä vertaistuki aina lähellä, sillä muihin törmää väkisinkin joskus (yhteinen työtila, pikku joulut, isommat projektit).

Olen oppinut yrittäjyydestä paljon ja uskon että lähtö yksityisyrittäjäksi on paljon helpompaa tulevaisuudessa.

Acumen1300pv sitten
Jone, nyt kun mainitsit - kerro lähipiirisi tapauksesta jotain pääkohtia? Ei kai ihan syyttömänä voi joutua vaikeuksiin verottajan kanssa? .. eihän?
Rule-of-Three1300pv sitten
Minä olen ainakin tyytyväinen.

1-5 laskutettavaa työtä per kk tekis kyllä mun bisneksessä aika pirun moisen liikevaihdon. Kun nää on sellasia 20-300 tuntisia projekteja. Tai peräti 12 kk putkeen 40 tuntia viikossa.

Toisaalta taas ressaavaa kun pitää käydä kaiken maailman asiakastappamisissa, myydä, markkinoida yms. yms. ja sitten vielä ite koodata ja toteuttaa projektit. On hivenen liikaa asioita mitkä pitää ite kaikki tehdä.
Jone1300pv sitten
Acumen

Verottajalla ei ole kuuleman mukaan ns. tositustaakkaa, eli se voi esittää mielivaltaisia väitteitä, niin ettei heidän tarvitse sitä mitenkään toteen näyttää.
Tästä mielivallasta on verofoorumi täysi keskusteluja.
deadpixel1299pv sitten
Onko Jone Eezyn mainostrolli?

Verofoorumi ja loorumi. Kaikki foorumit on täynnä jotain paisuteltua toisen käden tietoutta jonkun kauheudesta.

Tottakai yrittäjä on heikoilla jos paljastuu, että on maksanut työntekijöille pimeänä fyrkat. Mistäs ne pimeät fyrkat on sitten ilmaantuneet, ellei kuitittomista töistä tms..

Pienyrittäjällä ei ole hätäpäivää kunhan tekee ilmoituksensa suhteellisen säntillisesti ja johdonmukaisesti. Liikevaihtojen ollessa alle 50 000 vuodessa ei ole hätäpäivää kunhan päältäpäin vilkaistuna homma näyttää asiallisesti hoidetulta. Yhden verotarkastuksen kulut vs. saatava hyöty suhteen tulee firman liikevaihdon pyöriä jossain 500k - > luokassa. Sinne kun pääset niin oletettavasti olet joko patinoitunut veroketku tai sitten asiallisesti hoitanut pakertaja. Ja toisella polulla tarvitsee vain huolestua niistä veroseuraamuksista...
boristheincredibleboristheincredible1299pv sitten
Osuuskunta missä itse olen niin toimii moitteettomasti, ei valittamista.
Osuuskuntia on tosin moneen lähtöön.
annelianneli825pv sitten
Parasta pitkään aikaan:
http://www.palkkiopalvelu.fi/

Suosittelen!
vkaislavkaisla825pv sitten
Luovaan alaan perehtyneiden ihmisten perustama: http://www.kanslia.com/
merinomerino825pv sitten
Mitäs muita osuuskuntia löytyy? Tuo Kanslia vaikuttaa hyvältä, pidetäänkö tuota 7% korvausta alvittomasta summasta kohtuullisena? Onko käyttäjäkokemuksia?

http://www.kanslia.com/palkan_muodostuminen.html

Mikä tässä tapauksessa on tuo sivukulukerroin?

Te joilla on toiminimi tai oy, oletteko laskeneet paljonko laskusta jää käteen kun kaikki verot, tilitoimiston palkat ja vakuutukset on maksettu? Kanslian mukaan käteen jää n. 77%, josta vähennetään vielä vakuutusmaksut + verot oman prosentin mukaan. Tullaanko tässä kuitenkin aika lähelle samaa kannattavuutta silloin, jos liiketoiminta ei ole kovin mittavaa?

Kiraffi603pv sitten
Bumppaan tällaista vanhaa ketjua ylös. Onko kellään tuoreehkoa kokemusta tuosta Kansliasta, voitteko suositella? Entäs Eezystä, ja onko tässä välissä ilmaantunut muita suositeltavia vastaavia palveluita luovalle, joka haluaisi laskuttaa osuuskunnan kautta? Suosituksia, vinkkejä?

Itselläni uhkaa määräaikaisen työsopparin päättyessä työttömyys ja mielessä kangastelee mahdollisuus tehdä friikkuna kirjoitus- ym. hommia. En kuitenkaan ole työsuhteessa ollessani ehtinyt juuri viritellä mitään free-yhteyksiä, joten nollasta aloittelen suhteiden luomista ja juttujen tarjoamista, eikä voi olla ihan varma, miten homma lähtee käyntiin. Ehkä etsiskelen samalla myös palkkatöitä. Toiminimeä en siis uskalla (ainakaan vielä) perustaa, koska jos hommien kanssa on hiljaista, niin työttömyysturvan säilyminen olisi pop, kassaan kun olen kuulunut.

Kysymykseen tulisi siis varmaan yrittäjämäisen elon kokeileminen jonkin aikaa osuuskunnan kautta laskuttaen. Omilleen sitten, jos tuntuu käynnistyvän. Eezy nimenä tuttu, Kanslian tsekkasin nyt, kun täältä löysin, ja kiinnostaa sekin. Kokemuksia näistä, tai muista vastaavista?
willwillwillwill602pv sitten
Työttömyysturvalaissa määritelty yrittäjä on sellainen joka joutuu maksamaan yrittäjän vakuutuksia. Eli jos liikevaihto/voitto on pienenlaista, ei periaatteessa lasketa yrittäjäksi.

Tosin yksittäistä TE-keskuksen virkailijaa eivät lakipykälät paljoa kiinnosta vaikka löis lakikirjalla päähän. Ja valituksen käsittelyyn menee kuulemma mukaan puolisen vuotta.

6 §
Yrittäjä
Yrittäjäksi katsotaan tässä laissa henkilö, joka päätointaan varten on yrittäjän eläkelain (1272/2006) tai maatalousyrittäjän eläkelain (1280/2006) mukaisesti velvollinen ottamaan sanottujen lakien mukaisen vakuutuksen. Yrittäjänä ei kuitenkaan pidetä maatalousyrittäjän eläkelain 1 a §:n 2 momentissa tarkoitettua apurahansaajaa. (19.12.2008/997)

Yrittäjäksi katsotaan myös yrityksen osaomistaja. Osaomistajana pidetään tätä lakia sovellettaessa henkilöä,

Tosin yrityshommeleihin en enää aio sekaantua, perustimme oman osuuskunnan jossa on tällä hetkellä reilu 10 jäsentä. Osuuskunnassa on myös se hyvä puoli että ihan oikeasti tietää että paljonko joka duunista jää käpälään.
Kiraffi602pv sitten
Oliko tuota Kansliaa käyttäviä täällä? Tai jotain muuta suositeltavaa vastaavaa osuuskuntaa?
merinomerino602pv sitten
Mä käytän Kansliaa ja hyvin toimii, kirjanpitäjä on tarkka ja palkkakuitit tulee sähköpostitse, samoin kuin ilmoitukset mikäli palkkaa ei voida maksaa koska asiakas ei ole maksanut. Kannattaa muistaa että laskuja + maksuja prosessoidaan vaan kahdesti kuussa, eli jos oot esim. 27.9. laittanut Kanslian kautta laskun asiakkaalle, lasku lähetetään 1.10. ja maksetaan sun tilille 16.10., mikäli asiakas on maksanut sen ajoissa.
annelianneli602pv sitten
Suomen Palkkiopalvelu palvelee joka päivä (eikä 2x kuukaudessa...), sen kautta laskuttaminen on hyvin paljon halvempaa kuin osuuskuntien kautta (ei prosenttiosuutta, vaan kiinteä taksa laskutussumman suuruudesta riippumatta, yleensä 15e per lasku. Osuuskunnalle maksoin monesti jopa yli 150e:n taksan.)

(EDIT 7.1.2011: HUOM tämä on muuttunut, osasta laskutuksia menee kiinteän provikan sijaan 25e+2%!)

Palkkiopalvelu kuittaa laskutuspyyntöni saapuneeksi. Ja kun rahat tulevat tilille, saan tekstarin. Onpa niinkin, että erään vakiasiakkaani laskut maksetaan mulle jo heti samana päivänä palkkana tilille, ennenkuin lasku on edes lähtenyt palkkiopalvelulta asiakkaalle.

Journalistien työttömyyskassalle ja myös Kelalle ja työkkärille toi palkkiopalvelu on täysin ok, samaan tapaan kuin osuuskunnankin käyttö.

Mulla ei ainakaan ole enää paluuta osuuskunta-systeemiin. Mutta kukin tekee luonnollisesti omat valintansa.
myyry602pv sitten
Osuuskunnassa täytyy olla 7 jäsentä, jotta työttömyysturva säilyy. Pellervon sivuilta löytyy lisätiedot osuuskuntatoiminnasta ja listat osuuskunnista. Taiteilijan tukikone (Aalto-yliopisto, Taideteollinen korkeakoulu) on hyvä 4 viikon kurssi luovien alojen ihmiselle yrittäjyydestä ja sen eri mahdollisuuksista. Ko. kurssi pitäisi kuulua alan oppilaitosten koulutukseen.
merinomerino602pv sitten
Miten Palkkiopalvelun kanssa toimitaan TyEL- ja työttömyysvakuutusmaksujen yms. kanssa? Siirryin alunperin verokortilta osuuskunnan kautta laskuttajaksi koska kustantamot ei maksele mitään työnantajalle kuuluvia maksuja freelancereiden palkoista.
Luke12Luke12602pv sitten
Yrittäjänä 9 vuotta, ja verottajan kanssa ei mitään ongelmia... Kunhan sen sisäistää, että a) kuitti pitää olla ja b) kuitti pitää olla tallella. Tilitoimisto hoitaa tilit, itse en osaisi enkä haluakaan uhrata aikaa moiseen. Mulla on tapana maksella verot, alvit, eläkkeet jne. joka kuukausi. Eikä se niin vaikeaa ole. Verottaja on joksus kysellyt lisäselvityksiä esim. matkoista mutta kun ajopäiväkirjat on kunnossa, niin eipä tiota tuskaa.
annelianneli602pv sitten
^^Tässä esimerkkitapaus:

Pyydän Suomen Palkkiopalvelua laskuttamamaan asiakastani tehdyn työkeikan perusteella 550euroa + alv23%.

Summasta 550 vähennetään ensin seuraavat:
- 15 palkkiopalvelun taksa
- 76,53 TyEl työnantajaosuus
- 9,64 sotu-maksu
- 5,19 tapaturmavakuutus
- 10,81 työttömyysvakuutus
- 0,45 ryhmähenkivakuutus

Tässä kohtaa päästään bruttopalkkaan, joka on 432,38 (sisältää vuosilomakorvausta 51,43).
Sen jälkeen pidätetään seuraavat työntekijän osuudet:
- 19,46 TyEl työntekijäosuus
- 1,73 työttömyysvakuutusmaksun työntekijäosuus
- 71,34 ennakonpidätys veroprosentilla 16,5

Nettosumma: 339,85 euroa
(Se on 61,79% laskutetusta summasta 550e)

Aiheesta lisää keskustelua täällä:
http://www.pingstate.nu/foorumi/256751
tuulap498pv sitten
Laitanpa tähän vanhaan ketjuun hieman päivitettyä tietoa, jos vaikka joku muukin sattuu tämän löytämään niin ei tule pettymyksiä. Eli Palkkipalvelu on lisännyt hinnoitteluunsa kohdan: "MUUT LASKUTUSTYÖT (mm. projektit, tuotannot, tekinjänoikeuskorvaukset, käyttöoikeuksien myynnit jne.):
Muut laskutustyöt sopimuksen mukaan, kuitenkin vähintään 25 € + 2% laskutettavasta ALV0% määrästä"
Elikäs ei päde enää tuo 15e suunnittelu- yms. hommista vaan hinta pompsahti ja muuttui %-perusteiseksi myös Palkkipalvelussa.
wonder498pv sitten
Moi,

kiitos tiedosta, huomattu on :)

Muuten onko työnantajamaksut samoja kuin: TyEl työnantajaosuus
Ja onko mitään järkeä maksaa vakuutusmaksuja, jos teke kotonaan töitä?
Ja omaa hyvät kotivakuutukset. Ymmärrän että kaikille keikkahommia tekeville vakuutukset ovat tarpeen.

Nämä ovat mutkaisia asioita. Pieni pää on aivan pyörällään.
willwillwillwill498pv sitten
Ite kävin aikoinaan Pohjolassa juttelemassa noista vakuutuksista ja tultiin siihen tulokseen että ei tarvita mitään ylimääräisiä.
VAT498pv sitten
Komeetta tampereella, yli sata jäsentä ympäri suomenniemen, provikka kohtuullinen ja laskutuksesta riippuvainen, suosittelen.
tuulap497pv sitten
Ei selvinnyt tuo provikka Komeetan sivuilta, eli millainen on "kohtuullinen" verrattuna esim. Eezyn 10% tai Palkkiopalvelun 25e+2%? Tietysti osuuskunnasta tulevat nuo ylimääräiset menot eli osuus- ja liittymismaksut joita noissa kahdessa ei ole. Nuo vakuutusmenot näyttäisivät olevan hieman eri suuruiset Eezylla ja Palkkiopalvelussa..niitä ei taida saada pois oikein muuten kuin oman firman perustamalla.
VAT495pv sitten
komeetta 9% max, laskutuksesta riippuen.
kalmava495pv sitten
Tuo vkaislavkaislan aiemmin linkittämä Kanslia näyttäisi ottavan vain 7% provikkaa eli liekö se näistä jopa halvin? Ja vieläpä nimenomaan kulttuurin & viestinnän aloille erikoistunut tuo kyseinen Osuuskunta.
  • Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
    Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta