Noniin, olis näytön hankinnan paikka. Budjettina n. 700e, oon katellu kolmea about samanhintaista näyttöä: Samsung SyncMaster 245T 24", HP LP2475w 24" ja Eizo FlexScan S2431WSE 24". Edit: Ja lisätääs listaan vielä Eizo 24" S2410W, kerta semmonenki näyttäis tuossa olevan käytettynä myynnissä.
Oon yrittäny lueskella vähä noita arvosteluja sun muita mutta en oo saanu oikee selkeetä kuvaa. Olisko jollain kokemusta kyseisistä näytöistä? Mikä soveltuis parhaiten kuvankäsittelyyn?
Itselläni on ollut kesästä asti käytössä tuo Samsungin 245T ja olen kyllä ollut todella tyytyväinen, tosin kalibroinnin näyttö vaati. Olen käyttänyt vehjettä kuvan käsittelyssä ja videomatskun teossa. Mitään huonoa sanottavaa ei näytöstä ole, liittymiä löytyy kuin pienestä kylästä, värit toistuvat komeasti ja kaikki toimii.
HP LP2475w 24"
Viikon olen työskennellyt tällä monitoorilla ja täytyy sanoa,että olen enemmän kuin tyytyväinen.
Kaikki kohdallaan värit, säädöt,ihan liikaa inputteja :) ja kallitus kulmat aivan liian ergonomiset myös :)
Puollan tuota HP LP2475W:tä, mulla ollut muutaman kuukauden käytössä. Kalibroituna ja profiloituna aivan mainio kuvankäsittelyyn, laajat katselukulmat ja syvät mustat.
MUTTA samalla haluan mainita, että kyseisen näytön sRGB-tilan toimimattomuus on aika painintheass välillä. Tuo näyttö on laajalla gamutilla varustettu, mikä tarkoittaa sitä, että ilman asiallista kalibrointia ja profilointia ja värihallittuja ohjelmia se näyttää sRGB-materiaalin (=suurin osa kaikesta ruudulle tarkoitetusta materiaalista) värit inhottavan saturoituina.
Vai onko andrei löytänyt tähän ongelmaan jonkun ratkaisun? Juurikin videokuvan kanssa tuo on ongelma, kun useimmat videoformaatit nykypäivänä eivät (ymmärtääkseni) edes tue väriprofiileja.
Meikä näköjään paasaa täällä aina samasta aiheesta, mutta itselle tuo iski inhottavana yllätyksenä, kun iskin näytön työpöydälleni!
Jos kalibroit sen näytön niin eikös näyttöprofiili automaattisesti himmennä kuvan profiilin mukaiseksi. Siis kun valitaan system preferences > displays > color > ja sieltä listasta kalibraattorin kirjoittama profiili.
Ymmärtääkseni kalibraattorin tekemän näyttöprofiilin gamma-asetukset näkyvät kaikissa ohjelmissa ja koko järjestelmässä (eli koko ruutu "himmenee"/vaalenee samantien, kun vaihtaa näyttöprofiilia), mutta gamuttiin näyttöprofiililla on vaikutusta ainoastaan värihallituissa ohjelmissa. Ei-värihallituissa ohjelmissa värit näkyy siis silti väärin (näin ainakin silmäni todistavat).
Widegamut-näytön tapauksessa esim. webbiä selatessa ei-värihallitulla selaimella erityisesti punaiset ja vihreät näkyvät huomattavasti saturoidumpina kuin pitäisi.
Korjatkaa joku, jos selitän nyt täyttä bullshittiä!
Itselläni BenQ FP241W vähän halpis mutta toimii kuin junan vessa. Ostohetkellä Samsung oli 3-400 euroa kalliimpi ja Dellistä/Eizosta ei voinut puhua edes samana päivänä.
Dell/Samsung/Eizo varustettu siis Samsungin S-PVA paneelilla, joten erot löytyvät sitten rakennustekniikassa, valotekniikassa ja liitännöissä.
joukosaastamoinen:
Minulla on myös samainen ongelma väri ovat hieman liian saturoituja.
Olen yrittännyt säätää väriprofiileiden kanssa jonkin aikaa mutta tulokset eivät ole sitä mitä olisin halunnut, pitäisi saada jostain kalibrointi laite niin saisi kaiken irti näytöstä.
jouko, joo, näinhän se saattaa olla.
Mutta onko nyt wide gamut HP:llä ja "prepress gamut" Eizolla oikeasti eroa gamutin käsittelyn kannalta? Äijät hehkuttaa miten kaikki värit löytyy eizosta, ja toisaalla kitisee miten fosforihehkut loistaa HP:llä. Eikös eizo ole ihan yhtä wide gamut kuin hoopeekin? Toisin sanoen, oliskohan nyt vaan kyse erilaisesta käytöstä, eizon kohdalla kukaan ei juttele muista kuin värihallituista ohjelmista, kun taas hoopeen kohdalla tulee tuo yleiskäyttö esiin.
En tuosta Eizon näytöstä tarkemmin tiedä, mutta useimmissa (hyvissä) wide gamut näytöissä on tietääkseni toimiva sRGB-tila, joka kaventaa näytön gamuttia. Tällöin näyttö toimii ainakin kohtalaisesti myös värihallitsemattomien ohjelmien ja kuvalähteiden kanssa.
HP:n näytössäkin tuollainen valinta on valikoissa olemassa, mutta se ei toimi oikein (lähde: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_lp2475w.htm ja omat silmät). Tämän takia tuosta HP:n näytöstä siis valitetaan.
Kokemuksesta voin sanoa, että tuo värien saturoituminen ei ole ihan pikkujuttu. Esimerkiksi telkkarin katsominen on melkoista tuskaa tuon HP:n näytön kanssa, kun punaiset polttaa verkkokalvot puhki.
Mulla on käytössä Eizo Flexscan S2411W, joka on käsittääkseni melkolailla sama kuin tuo S2410W. Erittäin hyvä näyttö.
Kuvankäsittelyssä tämä näyttö on ollut ainakin erittäin hyvä. Terävä, tarkka kuva. SRGB-mode näyttää värit kirkkaina ja selkeinä. Sitten kun aletaan puhumaan siitä, että näkyykö värit just "oikein", mennään aikalailla henkimaailman puolelle. Värit saa säädettyä kohdalleen vain kalibrointilaitteella tai sitten oman näkemyksen mukaan. Pantonen värikarttoja kun olen tsekkaillut ja vertaillut niiden RGB-värejä ruudulla näkyviin väreihin, niin niistä tsekattuna värit ei satu aina ihan kohdalleen. Erot on kuitenkin hieman kyseenalaisia. Paperille tai kartongille painettua väriä on hieman vaikea verrata näytöllä hehkuvaan väriin ja sanoa, että onko se väri nyt sitten oikea vai väärä. Itselläni kalibrointilaite on hankinnassa mutta silloinkin uskomukset on lähinnä sen kalibrointilaitteen täsmällisyyden varassa - eli ts. luotan lähes sokeasti siihen laitteeseen vaikka silmät päässä vielä onkin. Käytännön kokemuksista sitten oppii, että miten ne värit lopulta menee, kun aletaan painamaan väriä paperille. Käsittääkseni mikään näyttö ei pysty näyttämään värejä 100%:sesti oikein - ei edes kalibroitu näyttö.
Bottom line on, että ei ole harmittanut näytön kova lähtöhinta hetkeäkään, vaikka silloin aikoinaan viimeiset roposet tähän näyttöön iskinkin.
Arvosteluun lisäisin tällä hetkellä seuraavan:
Valovuotoa on alkanut esiintymään ajan myötä mutta nää jutut taitaa olla näyttökohtaisia. Omituista on, että valovuoto tuntuu pikkuhiljaa lisääntyvän. Luulisi, että se pysyisi vakiona. Tästä ei sanottavaa haittaa kuitenkaan ole ollut. Käynnistäessä sen huomaa parhaiten. Silloin ruutu on hetken aikaa täysin musta ja voi huomata kulmista paistavan vaalean valon.
Lisään vielä sen, että myös pelaaminen onnistuu tällä näytöllä. Ehkä edelleenkin maailman nopeatempoisin pelimodi eli Quake III Arena Excessive+ on toiminut ihan hyvin eikä mitään lageja ole esiintynyt. Eli jos haluaa niitata porukkaa ruudulla, niin ei ole pelkoa, että homma kaatuisi tähän näyttöön.
Nyt menee pikkasen ohi aiheen mutta hakusessa ois halpis 22" näyttö. Tässä on pari vaihtoehtoa jotka osui silmiini näin ensi silmäyksellä:
LG W2242PM-SS 22"
Samsung SyncMaster 2233BW 22"
Samsung SyncMaster T220HD 22"
Samsung SyncMaster P2270 22"
2nd Display Support: Dual/Mirroring
2nd Max. Resolution: 2048x1536*
Details: *The maximum resolution supported on an external display is 2048x1536 at millions of colors with the default configuration.
Olen hankkimassa 24" näyttöä, joka tulee pääasiassa viihdekäyttöön ja satunnaiseen grafiikan ja kuvien vääntämiseen. Budjettina on n.300e.
Oon vähän mehustellut tätä benq:a http://benq.com/products/LCD/?product=1371 plussapuolina hyvät liitännät, näytön korkeuden ja asentojen säätö ja 3 vuoden takuu. Yleisesti noi benq:n näytöt on pärjännyt testeissäkin hyvin. Onko kenelläkään jakaa kokemuksia kyseisestä näytöstä tai heittää jotain muita vaihtoehtoja?
Tehomylly.netissä (muistaakseni) selailin porukoiden laitekokoonpanolistoja. BenQ esiintyi aika usein niissä. En muista, mikä versio oli kyseessä, mutta sieltä voi käydä urkkimassa. Käsittääkseni sillä porukalla käytön pääpaino on nimenomaan viihteessä, eli pelaamisessa yms.
Hopeisessa omenassa oli keskustelua jonka mukaan benq:t ei olisi mac yhteen sopivia. Kuulostaa vähän oudolta. Joillain ei ollut macbookit tunnistanut erillistä näyttöä.
Ei löytyny toista (tuoreempaa) ketjua aiheesta eli nostetaan tätä... eli hakusessa olis Webbi-digikäyttöön 24" Monitori MacBookPron rinnalle.
HPtä ja Eizoa näköjään suositellaan - mikäs olis tällähetkellä se "ykkösnäyttö"?
Muistaisin että joskus posse on kans hehkuttanu Dellin 24"sia jossain... Apple taitaa olla poissuljettu kun ei enää löydy kuin 24" Glossynä ja 30" on vaan turhan iso ja muutenkin liian tyyris. 24" Cineman (matta) käytettynä toki vois löytää mut ei oikeen kiihota tommoset 3-4vuotta vanhaa tekniikkaa käyttävät... vaikkakin kokemuksesta sanottakoon ettei niissä mitään vikaa ole..
Minäkin olisin etsimässä n 300euron paneelia, olisiko jollain hyvä vinkkiä heittää, enimmäkseen koodailen webbia / piirtelen leiskoja photoshopilla.
Mutta valitettavasti toi apaut 300-350 euroa olisi se kipukynnys, eli olisiko jollain kokemuksia hyvästä näytöstä tohon kolmen huntiin pintaan? Mieluiten peesissä HDMI liitin jotta voi survasta digipoksista telkun kuvan monitoriin...
En nyt tiiä mikä on tällä hetkellä hip ja cool, mutta itse olen nykyään sitä mieltä, että jos ei tee printtikampetta, niin itse panostaisin enemmän näytön kokoon ja liitäntöihin kuin täydellisen väriavaruuden toistavaan 13" näyttöön. Koska peruskäyttäjien näytöt ovat kuitenkin aivan hanurista, niin webbisivut näyttävät jokaisella kuitenkin aina vaan "sinnepäin". Vielä kun kyseeseen tulevan eri selaimet jotka tukevat eri tavalla väriprofiileja yms. ni siinä sit ollaankin.
edit. Pitikin vielä kommentoida, että mulla on toi HP:n näyttö himassa käytössä, missä teen myös friikkuwebbihommia ja hyvin on pelittänyt. Voin siis moista suositella. HP:lta mulla oli duunissa tota näyttöä edeltävä versio ja sen kanssa oli sit ongelmia, kun oli noita kosketusnappuloita yms. jotka sitten pragasivat. Ja onhan täs HP:ssa myös toi 1200 reso.
jep, kyl se sitten varmaan toi HP on. Onko jollain kokemusta tai ehdottaa hyvää ulkomaan mestaa mistä ton vois kenties tilata hiukka halvemmalla, jotain hyvää ja luotettavaa mestaa siis? Ei mikään baijerin robin hood
Mä sanoisin, että vaikka budjetti olisikin pieni ja "ei ole tarvetta saada parasta" niin älkää kuitenkaan ostako TN-paneelista. Aika harvalla on sellainen teräsniska, että pystyy tuijottamaan näyttöä aina absoluuttisesta kohdasta 90-asteen kulmassa. Edullisimmissa ei TN-paneelisissa 24"-malleissa valinta taitaa edelleen tapahtua Dellin ja HP:n välillä.
Itsellä on ollut vuoden verran Dell 2408WFP ja ennen tätä on ehtinyt olla kai jo viitisen TN TFT:tä. Erinomaiset katselukulmat, liikaakin liitäntöjä, nätti ulkoasu, helposti käänneltävä ja nostettava jalusta, elävät värit ja testien mukaan kalibroimalla saa kai säädettyä myös hyvin tarkoiksi. Pimeässä huoneessa tummassa kuvassa on selvää valovuotoa, mutta muuten ei tule mieleen mitään haukuttavaa. Testien mukaan lagia pitäisi olla, mutta en ainakaan huomaa mitään merkittävää (A01 firmware) paitsi, että välillä sulavassa liikkeessä on selvästi häiritsevää sahalaitaa. Musta ei ole pimeässä mustaa, mutta tiedä sitten onko asiat paljon paremmin kalliimmissa malleissa ja LED-näytöissä?
"älkää kuitenkaan ostako TN-paneelista." Mulla on t221wa benqun paskanäyttö, mutta ei mulle ole ainkakaan vaivaa säätää monitoria mun istumisasennon mukaan. Enkä muutenkaan viitti ihan hulluna röhnöttää koneen edessä.
Ja nuo halvimmat ips härpättimet ovat jo hyvän telkun hintaisia, sen takia toi hp on varmasti jees, mun kohdalla ainakin.tässä kiva vertailu noista katselukulmista
Joo pitää varmaan kattoo lähemmin HP valikoimaa - kriteerinä on se että ruutu on mukava käyttää (mukava silmälle) eli et sitä kuvaa jaksaa kattoa sen 8-14tuntia pävässä ja se että ne värit on ainakin ittellä suht oikeen.. jo satunnaisia printtivirityksiä varten ja sit oikeestaan mul ollu lähtökohtana aina että suunnittelijan pitää ite nähdä kuva mahdollisimman hyvänä oli mediana mikä vaan, vaikkakin tiedossa on että just esim. Webbikama näkyy sit käyttäjille ihan riippuen niiden näytöistä ja säädöistä...
Toki testataan kamat jollain ruipelonäytöllä ja läppäreillä mut joo... harmi vaan ettei noista Applen näytöistä ole tullu mitään varteenotettavaa... HPsta mulla on jääny tää vanha Haista Paska asenne eli sen takia tässä rivien välistä voi lukee että haen jotain muutakin varteenotettavaa vaihtoehtoa... Eizolla taitaa olla jotain HC-Printtidesign-näyttöjä mut tiedä sitten mikä olis se kultainen keskitien malli joka tykittäis sit sitä optimaalista kuva ja hintasuhdetta takaraivoon...
Heh mut joo mimmosta monttua itte tilaisit jos saisit tilaa työnantajan piikkiin 24"sen!? Pysyen jossain -600e budjetissa :)
Dellin Ultrasharp näyttää hyvältä mut ilmeisesti Dell ei haluu jengin ostavan tuoteitaan kun ei sivulta löydy "OSTA"-nappia.. vai oonko vaan sokee... HPt kylkin olis vähän halvempia.. hmm...pähkäillään tässä vielä :)
Ma just eilen ostin Samsungin P2370HD:n. Eli siis 23" naytto, jossa sisaanrakennettuna hd-digi-boksi eli pystyy kayttamaan myos ihan tavallisena telkkarina. Taa on ihan kiva ominaisuus, koska en ole elamassani koskaan ennen omistanut oikeaa telkkaria, eika sita usb porttiin tokattavaa tv tikkua ole varmaan viimeiseen 6kk kayttaa... :)
Maksoi about 300 euroa, joten hintalaatusuhde on mielestani oikein hyva, kun samalla kertaa sai uuden monitorin macbookin kylkeen ja 1080p telkkarin :)
Duuniksini teen nettisivuja, joten en jaksa liikaa stressata profileeista ja kalibroinneista liikaa :) tahan asti on parjatty macbook pron 15" naytolla.
Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta