Foorumi / Uusimmat keskustelut / Kysely: Mikä websuunnittelussa pännii?
-
Lukree219pv sitten
-
Asiakas: "Mikähän on kun tuo meidän sivujen yhteydenottolomake ei toimi? Pitäis saada kuntoon nopeasti!"
Minä: "Jaa-a, mikähän siinä, olisikohan palveluntarjoaja tehnyt jotain muutoksia, onhan se tähän asti toiminut moitteetta. Tarkistan ja palaan asiaan."
A: "Ok, moi"
Yritän kirjautua ftp:llä palvelimelle, tunnukset eivät toimi. Soitan asiakkaalle.
M: "En pääse tunnuksilla palvelimelle, lieneekö ftp-tunnuksia vaihdettu, voisiko toimittaa uudet?"
A: "Joo kato saat nää yhteystiedot tässä, me vaihdettiin tuota palveluntarjoajaa kun saatiin halvempi tarjous."
M: "..."
Samantapainen kuvio on toistunut ainakin kolmen asiakkaan kohdalla. Vaihdetaan webbitilan tarjoajaa kysymättä ja sitten tulee täytenä yllätyksenä että tietokannat, php:n eri versiot tai tietoturva-asetukset saavat sivut joko kokonaan tai osittain toimimattomaksi.
-
zvona219pv sitten
-
Itseäni pännii eniten web-suunnittelun ja -kehittämisen järjetön vauhti. Eli normaalistikin väitetään "tällä alalla" osaamisen vanhentuvan nopeasti. Mutta ainakin omalla kohdalla (frontti-devaajan) vauhdin tuntu on välillä liian luja.
Jos ajattelee, että 7,5h duunipäivästä 6,5h saa laskutettua, 0,5h menee hallinnollisiin asioihin ja 0,5h menee "opiskelemiseen / mukana pysymiseen". Tähän vielä päälle vapaa-ajan 1h kirjojen lukemista sekä 2h blogien lukemista. Sen lisäksi pitäisi vielä nipistää aikaa opittujen asioiden toteuttamiseen käytännössä ja mahdollisesti muille jaettavan tiedon tuottamiseen, esim. blogiartikkelin muodossa.
Tai sitten vaihtoehtoisesti voi heittäytyä nykyisen osaamisen varaan ja kolmen vuoden päästä palaveripulla suussaan vain myötäillä, kun nuoremmat kertovat, miten asiat tänä päivänä tehdään. Ja silloin sitten pännisi muut asiat; "Vai SVG:tä.. no, silloin kun minä olin nuori, niin VRML oli kova sana.. että eikös me sillä nyttenkin voitaisi.."
-
sanelma219pv sitten
-
Toi zvonan pointti siitä että koko ajan täytyy opetella uusia asioita on niin totta.
Tuskin löytyy toista alaa jossa opiskelu tässä mittakaavassa ei lopu koskaan.
Silloin kun itse olin koulussa noin.10 vuotta sitten, niin Director ja Lingo oli kova sana.
Jengi mietti että pitäisikö opetella Lingo kieltä tosissaan. Nyt voi vain sanoa, että kaikki se opettelu olisi ollut hukkaan heitettyä aikaan.
Suhtaudun todella varauksella kaikkeen softiin ja ohjelmointikieliin liittyviin erikoistumisiin, voi mennä muutama vuosi, ja kyseisiä softia/kieliä ei välttämättä ole enää edes olemassakaan. Tällä hetkellä suuren kysymyksen alla ovat julkaisujärjestelmät, kannattaako esim. pistää hirvesäti aikaa wordpressin syvälliseen opetteluun. Voi kun joku kertoisi :)
-
TIR219pv sitten
-
Visuaalisesti kyvyttömät, asiakkaan työhön valitsemat KOODARIT, jotka ei noudata suunniteltua leiskaa vaan tekevät sinne päin tai omilla "paremmilla" ideoilla.
-
Jon219pv sitten
-
Totta kaikki mainittu...
...mutta tuntuu, että vaaditte asiakkaalta tietoa alaanne liittyviin asioihin. Miksi asiakaan pitäisi tietää yhtään mitään webistä? On web-suunnittelijan työtä saada asiakas ymmärtämään miten homma menee. En minäkään tiedä muista aloista hönkäsen pöläystä ja voin olettaa kaikenlaista jos minulle ei kerrota miten asiat ovat.
Esim. Lukree, mainitse jatkossa asiakkaalle, että palvelinmuutto aiheuttaa ongelmia. Niin vältyt neljänneltä kerralta :)
Pitää myös tehdä selväksi asiakkaalle, että tietyn vaiheen jälkeen muutokset ovat maksullisia. Ei asiakas huvikseen keksi asioita. Tehkää sopimukseen kohdat, jolla saatte asiat toimimaan paremmin.
Aina on olemassa vaikeita asiakkaita, mutta joitakin kohtia voi itse korjata eikä ihmetellä miksi asiakas sitä ja asiakas tätä.
-
näätänaamio219pv sitten
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Kitchen_Confidential
-
Lukree219pv sitten
-
Jon: Täytynee tosiaan ottaa tavaksi. Mihin tuota nyt sitten vertaisi "tosielämässä"... Vaikka autovertauksena: Autoista mitään tietämättömänä ihmisenä en menisi itse vaihtamaan (tai vaihdattamaan) autoon toisen auton moottoria kysymättä ensin joltain asiantuntijalta onko se a) mahdollista b) järkevää.
Ts. ei ole käynyt mielessäkään etteivät kysyisi neuvoa jos ovat muutoksia tekemässä... Eli ehkä tästä päästään siihen että joskus on hankala määritellä asiakkaan tietotasoa asiassa. Joskus palavereissa törmää ihmisiin jotka haluavat antaa muille palaverissa oleville ihmisille vaikutelman että ovat todellisia asiantuntijoita asiassa kuin asiassa. Sitten jälkeenpäin huomaa että tietotaso olikin "bluffia". :)
-
Jon219pv sitten
-
Itse oletan, että asiakas ei tiedä mitään (suhtautumatta alentavasti). Jos itse menen autokorjaamolle, niin en halua että minun oletetaan tietävän mitään autoni liittyvistä teknisistä asioista. Toisaalta jos ne tietää että en tiedä mitään mistään niin voivat myydä minulle tarpeita, joita en oikeasti tarvitse. Esim. jonkin osan vaihtamista. Mutta en myöskään mene sanomaan heille mitä pitäisi tehdä ja ehdottelemaan hatusta asioita moottorin vaihdosta. Eli... asiakkaan pitäisi suhtautua web-suunnitteluun kuten autokorjaamoon. Ehkä sellainen aika tulee. Tosin nettisivut ovat vähän kuin olkkarin sisustaminen, asiakas haluaa että se on oman näköinen vaikka se on suunnattu asiakkaan asiakkaille.
Onpas sekavaa.
-
Oo219pv sitten
-
Itseäni pännii eniten web-suunnittelun ja -kehittämisen järjetön vauhti. Eli normaalistikin väitetään "tällä alalla" osaamisen vanhentuvan nopeasti. Mutta ainakin omalla kohdalla (frontti-devaajan) vauhdin tuntu on välillä liian luja.
Minulle tämä on yksi niistä asioista, jotka pitävät homma mielenkiintoisena. Joka päivä on jotain uutta opeteltavaa ja ihmeteltävää.
Tässä aiheessa, kuten kaikissa muissakin, tarvii vain osata seuloa oikeasti tärkeät asiat sen ylettömän kuonamäärän seasta, mitä webistä löytyy. Kunhan alan kehittymistä ja trendejä seuraa edes jollain tasolla, on mielestäni melko helppoa valita ne oikeasti tarpeelliset taidot.
Hyvänä esimerkkinä tästä jQuery; aikoinaan, kun js-kirjastot alkoivat yleistymään, totesin että aha, tällaisiakin. Tsekkasin muutaman silloin lupaavimman (jQuery, MooTools, Prototype) ja muutaman muun mielenkiintoiselta / lupaavalta vaikuttavan päällisin puolin ja käytin joissain projekteissakin. Ja kunhan hommat vähän selkiytyivät ja muutama kirjasto oli jo hylätty kehittäjiensä toimesta, oli "sen oikean" kirjaston valinta melko helppoa.
-
AAoK219pv sitten
-
"...mutta tuntuu, että vaaditte asiakkaalta tietoa alaanne liittyviin asioihin. Miksi asiakaan pitäisi tietää yhtään mitään webistä? On web-suunnittelijan työtä saada asiakas ymmärtämään miten homma menee. En minäkään tiedä muista aloista hönkäsen pöläystä ja voin olettaa kaikenlaista jos minulle ei kerrota miten asiat ovat. "
Jep jep, mutta minkä takia asiakkaan on niin vaikea hyväksyä sitä, ettei hän ole webalan ammattilainen? Miksi websuunnittelijan ehdotuksiin on niin vaikea luottaa?
Ja vielä tuohon IE:n liittyen: luin ensimmäistä kertaa nyt CSS3:n liittyviä artikkeleita ja demoja. Lähes kaikissa lukee: ei skulaa IE8:ssa, Firefox ja Safari tukee kyllä. Mikä tässä nyt oikeasti on? Koko maailma tietää että selain on paska, mutta Microsoft ei tunnu reagoivan millään tarpeeksi nopeasti kehitykseen.
-
a_alanko219pv sitten
-
Jon: On web-suunnittelijan työtä saada asiakas ymmärtämään miten homma menee.
Tuo on kyllä paljon vaadittu. ;-)
Viitaten samaan kuin AAoK tuossa yllä.
Ala kuin ala, niin ostajan taito hankkia palveluita ja palveluntarjoajan osaaminen vasta yhdessä tuo onnistumisen.
-
Oo219pv sitten
-
Hah! :D Nyt kun tuli puheeksi, komppaan kyllä AAoK:ta täysin. Kovin yleinen kuvio on tämä:
Asiakas: Hei, olet kuulemma ammattimainen suunnittelija ja osaat tehdä hyviä sivustoja. Haluaisimme palkata sinut tekemään meidän sivustomme.
Suunnittelija: Kiitos. Olen imarreltu. Tässä ehdotus sivustonne ulkoasuksi jne...
Asiakas: Wau. Tämä on kyllä hieno ja kaikki ehdottamasi ratkaisut vaikuttavat fiksuilta ja ovat hyvin perusteltuja, mutta... Tässä keskenämme mietimme, että tämän voisi kuitenkin tehdä näin, eikä ehdottamallasi tavalla.
Suunnittelija: FFFUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!
Asiakashan on tietysti aina oikeassa, eikä siinä juuri muuta kuin hommiin vaan! Mutta miksi palkata joku suunnittelemaan sivusto, jos talon sisältä (ja asiakkaan sukulaisista) löytyy noinkin ammattitaitoisia suunnittelijoita?!
Mitä siihen IE:n (tai minkä tahansa muunkin selaimen) CSS3 tukeen taas tulee, se on kuitenkin vasta luonnos eikä valmis standardi eli sinänsä ymmärrettävää, että tuki ei ole kovin hyvä, jos sitä on ollenkaan.
-
näätänaamio219pv sitten
-
Aika merkittävä jyvä - siksi tämä ala ON mielenkiintoista, ei ole samanlaista päivää.
-
Jon219pv sitten
-
How To Explain To Clients That They Are Wrong: http://www.smashingmagazine.com/2009/12/10/how-to-explain-to-clie...
-
willwill219pv sitten
-
IE:n ei tarvitse olla hyvä selain koska sitä ei käytetä sen takia että se olisi hyvä, vaan:
A: Se tulee koneessa mukana ja silloinhan sen on pakko olla hyvä eikä mikään rupuinen ilmaisselain.
B: Sitä on aina ennenkin käytetty.
C: Se käynnistyi sekunnin nopeammin 90-luvulla (itse käytin sitä aikoinaan ko. syystä).
D: Se on internet. Yhteen aikaan koneissa oli työpöydällä kuvake ja siinä luki Internet.
Miksi siis kuluttaa varoja sen kehittämiseen yhteensopivaksi, MS tekee omat sivustonsa toimimaan sen kanssa eikä muista sitten niin väliksi.
-
marschall219pv sitten
-
Hei, toi Jonin postaama Smashingmagazinen linkki on tosi hyvä, yleensä kaikki ikävä kannattaa kertoa ainakin puhelimessa, ei mailissa. Yleensä ei koskaan saa yliarvioida ihmisten tietoja mistään, mutta ei myöskään aliarvioida heidän hoksottimiaan.
-
HammerK219pv sitten
-
"D: Se on internet. Yhteen aikaan koneissa oli työpöydällä kuvake ja siinä luki Internet. " --> aivan. Kun jokin on kerran (suuren markkinointikoneiston työntämänä) jämähtänyt ihmisten tajuntaan niin sitä on käsittämättömän vaikea muuttaa.
-
ninjapiraatti219pv sitten
-
Asiakkaathan ne on mitkä tekee tästä hommasta jännää, mahtavaa, vittumaista, haastavaa ja kaikkea siltä väliltä. Toisaalta on ikävää että perustellutkaan mielipiteet eivät aina mene perille mutta kaikki varmasti tunnistavat myös fiiliksen kun on tehnyt hyvää työtä ja asiakas on selvästi enemmän kuin tyytyväinen. Harvemmin se autokorjaaja pääsee yllättämään positiivisesti..
Pitäisi oppia aina vain paremmin lukemaan asiakkaan fiiliksiä ja muistaa kommunikoida oikealla tasolla, mikä se sitten kunkin kohdalla onkaan.
Ja se IE nyt tietysti on saatanasta, eihän siitä mihkään pääse.
-
bubi219pv sitten
-
Kylläpäs kirvoittaa keskustelua tämä aihe. :) Mutta sehän on vaan hyvä. Internet Exploderin kanssa pystyy joten kuten saavuttamaan rinnakkaiselon olosuhteiden pakosta mutta aika paljon hommat joko pysyy pystyssä tai kaatuu sen mukaan kuinka hyvin tekijä ja tilaaja ymmärtävät toisiaan. Millainen on kommunikaation taso ja kuinka hyvin osapuolet suostuvat ymmärtämään toistensa "erilaisia maailmoja"? Miten hyvin valmistautuneena ja briiffattuna lähdetään asiakkaan kanssa ylipäätään etenemään?
-
HammerK218pv sitten
-
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8492862.stm
Ehkä jotain kohta tapahtuu...
-
HammerK213pv sitten
-
Hei,
kiitos paljon kaikille tähän mennessä vastanneille. Hyvää matskua!
Antakaa soljua, jos vielä mieleen jotain pointteja tulee.
- Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta