Foorumi / Uusimmat keskustelut / iMac 27" näyttö?
-
pikseli76208pv sitten
-
Kategoria: jokapäiväistä
iMac 27" näyttö?
Lueskelin aiemminpia kirjoituksia appleen liittyen mutta kysyn nyt vielä mielipidettä uuden iMacin näytöstä - soveltuuko kuvankäsittelyyn ammattikuvaajalle? Miten nuo alkutuotannon näytön väriongelmat, onko hoidettun pois? Tiedän ettei ole Eizon tasoinen mutta iMac houkuttaa kotona työskentelyyn pieniin tiloihin muotoilultaan ja kompaktiudeltaan. Tällä hetkellä käytössä pelkkä tehokas pc-läppäri. Adoben softat on jo pc.lle eli iso muutos jos siirryn macciin. Voishan tähän läppäriin tietty hommata alkuun ulkoisen Eizon ... Teen 50/50 kuvia ja graafista suunnittelua.
-
bug brother208pv sitten
-
http://gizmodo.com/5463415/the-faulty-imac-saga-chapter-4-apple-b...
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=66&t=135938&start=20...
-
pikseli76208pv sitten
-
auts, vähän huolestuttavaa. Mietin myös että onkohan nuo väriongelmat edes korjattavissa? Mulla on ollut niitä töissä muidenkin näyttöjen kanssa, erityisesti kun näytöt olleet käytössä jokusen vuoden ...
-
milou208pv sitten
-
Mä olen aikalailla samassa tilanteessa, uutta konetta pitäisi hommata ja pitkälti samoihin hommiin.
Itsellä on mielessä tuon 27" iMacin lisäksi käynyt viimeisin 24" iMac käytettynä tai vaihtoehtoisesti odottaa seuraavaa päivitystä 27" iMacille.
1.499,00€ tuntuu kyllä varsin siedettävältä tuosta iMacista omaa kukkaroa ajatellen.
... Ei kyllä kiinnostaisi lähteä siihen palautus- ja/tai korjausrumbaan uutta konetta ostaessa. Kerran aiemmin omasta edeltävästä macista on takuuaikana pamahtanut kovalevy ja emolevy perätysten, asiakaspalvelu toimi moitteettomasti, mutta kyllä vitutti 3kk vanhan koneen kanssa.
Tosin tuon kellertävän näytön kanssa onkin todella kiva, kun ei ole varmaa mistä vika johtuu. Huhuja on näytönohjaimesta, paneelista, kuljetuksen aikana ottanut osumaa ja myös ettei taustavalon diffuusiokalvo pysyisi paikallaan. Kaiken kruunaa, että lisäksi ihmisillä on superdrive naarmuttanut levyjä.
Mutta ilmeisesti ainakin näytön vilkkumiseen on tullut jokin firmware update..
Jäitä sulatellessa.
-
antti-208pv sitten
-
Tässä on kanssa jotain juttua:
http://www.macrumors.com/2010/02/04/apple-reportedly-offering-15-...
-
EJM207pv sitten
-
Mulla on ollut iMac i7 27" käytössä 1,5 kuukautta ja mielestäni tämä on loistava kone kuvankäsittelyyn, edellyttäen että näyttö on viaton. En enää ottaisi takaisin aikaisempaa 30" Cinema Display + MacPro yhdistelmää. iMac on hiljainen ja kompakti vähän tilaa vievä ratkaisu laadukkaalla näytöllä. Tiedostoarkistona mulla on Drobo-levyasema ja normaalit backupit menee 2 teraseen Time Capsuleen.
Mun iMacin näytössä on myös oikeassa alakulmassa ihan lievää kellertävyyttä, mutta niin lievästi että moni näyttöä tuijottanut ei ole sitä erottanut. Ongelmakohta on niin reunassa että kuvankäsittelyssä se jää photarin palettien taakse. Käytännön työskentelyä se ei ole haitannut, mutta seuraan tietenkin tilannetta. Apple ilmeisesti on tiedostanut vian ja odottelen miten Apple korjausasian ratkaisee. Minulla asian kanssa ei ole kiirettä kun se ei haittaa työskentelyä, mutta tietenkin tulen vaatimaan näytön korjausta jo periaatteen vuoksi.
Vaikka oma näyttönikin on lievästi viallinen, niin silti se on parempi kuin edellinen 30" Cinema jossa oli myös pientä värivikaa näytön alaosassa. iMacin näyttö on älyttömän terävä ja aluksi pelkäämäni lasipinta on kyllä kääntynyt eduksi. Minun on tällä helpompi hallita tummaapäätä kuin mattapintaisella ( itsekin asiaa ihmettelin ) ja eron olen havainnut myös lopputuotteessa eli painetussa kuvassa. iMacissä saa kohtuuhintaan tyylikkään ja tehokkaan koneen isolla hyvällä näytöllä. Ehdottomasti uskallan suositella kuvankäsittelyyn.
-
duuso206pv sitten
-
Koululla oli 21,5 tuumaisia viideltä eri viikolta (oisko ollu 44-49) ja kaikissa värit kääntyivät keltaiseen ruudun alareunassa. Kyllä mun mielestä Applen laadunvalvonta pitäisi saada siihen tilaan ettei tälläisiä mokia satu jokaisen revision yhteydessä, asiakkaiden ei missään nimessä pitäisi hyväksyä viallisia näyttöjä. Onhan tilanne toki parempi kuin ensimmäisten alu-imaccien kanssa, mutta ne(nämä) nyt ovatkin täysin persiistä.
-
pikseli76206pv sitten
-
Tuli vielä mieleen, että eikö liian terävä/vivahteikas näyttö sinällään ole hankala valokuvien käsittelyssa > kuva näyttää jo valmiiksi "täydelliseltä". Eizon näytöt tehty puolestaan mahdollisimman neutraaleiksi, jotta kuvankäsittelyssa kaikki sävyt varmasti säädettävissä. Näitä siis pähkäilen ... ehkä on myös tottumiskysymys? Kokemuksia?
-
Acumen206pv sitten
-
^ kokemuksia, kyllä. iMac "24 lienee about samanlainen kuin uudetkin 21.5" ja 27" mallit, eli high-contrast glossy display lienee oikea termi kuvaamaan tätä lasin tuomaa efektiä (joskin jo paneeli itsessään on ilman etulevyn lasiakin tuollainen).
Kalibroidullakin näytöllä kuvia säädettäessä kannattaa aluksi käyttää jotain verrokkinäyttöä (ns. "normaalia näyttöä"), ja ainakin itse olen huomannut että kontrasti sekä saturaatio pitää vetää hieman "överiksi" jotta kuvat vastaavat "todellisuutta".
Tosin mikä se "todellisuus" nyt sitten onkaan, yhä enemmän mennään kuitenkin muissakin näytöissä tuohon Applen viitoittamaan "high-contrast rich enviroment" -suuntaan ja suurempana päänsärkynä pitäisin sitä että niin aniharvalla loppukäyttäjällä on duunikoneessaankaan kalibroitua näyttöä - vaikka alan töitä tekisi. Eli värisävyt toistuvat miten sattuu, vaikka kuinka se sun kuvas olis neutraali ja vimpan päälle säädetty.
Mutta siis platkuja sekä low-saturation kuvia saa helposti vanhoilla tottumuksilla toimiessaan näillä lasilevy-iMaceilla.
-
EJM206pv sitten
-
Perushomma on tietenkin että näyttö kalibroidaan huolellisesti ja ihannetilanne on jos voi verrata uutta näyttöä vanhaan rinnakkain, mulla oli tämä mahdollisuus ja pystyin tutkimaan samoja kuvia vanhalla ja uudella näytöllä. Lisäksi mulla on uusi MacBook Pro 17" Antiglare näytöllä. Kalibroituna Macbook Pronkin näyttö on käyttökelpoinen verrokki iMacin näytölle ainakin silloin kun haluan katsoa, miltä kuva näyttäisi mattapinnalla. Värit muuten toistuu silmämääräisesti niin samankaltaisena että oikein ihmetyttää. MacBookin katselukulman kanssa vain pitää olla tarkkana.
Kun nyt olen näitä kahta mattanäyttöä ja uutta glossy iMacia vertaillut niin vastoin yleistä linjaa minun mieltymys on kääntynyt iMacin glossyyn ja olen aika varma että kehitys menee kontrastisempaan suuntaan myös antiglare näytöissä.
Jokaisen uuden näytön kanssa pitää totutella aikansa ja opetella rajat, vanhoja sävyiltään hyviksi todistettuja kuvia vertaamalla uudessa näytössä löytää nopeasti sen oman tutun tyylin tehdä kuvia.
- Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta