Foorumi / Tekniikka / 24" vai 22" Littu

Stombba1972pv sitten
Kategoria: tekniikka

24" vai 22" Littu

Tässä pähkäilen kuumeisena noiden näyttöjen välillä

Eli alunperin tarkoitus hommata 22" Wide littu mutta nyt tutkiskelun jälkeen ja liikkeessä pällistelyn heräsi mielenkiinto myös 24tuumasiin ja etenkin Benq FP241W näyttöön ominaisuuksien ja hinnan takia.

Eli arvon pinkkarilaiset, auttakaa valinnassa jos kokemuksia näytöistä

22" vaihtoehdot

Samsung 225BW

ja 24" Beng FP241W

Sampan saisi 450euron hintaan ja tuo Benq jossain 900 euron tietämillä eli puolet lisää parista tuumasta...onko järkeä?

Eizot ja Laciet jääköön kauppaan hinnan takia.

En piittaa vasteajoista ja muista hömpötyksistä koska näyttö tulee vain ja ainoastaan graafiseen suunnitteluun.

Nopealla haulla löytyi Benqistä hyvää palautetta kun taas Sampassa valovuotoa mutta onko se niin paha ettei sillä töitä voi tehdä?

Eli hakusessa tooodella edullinen näyttö joka ajaisi asiani, onko sellaista?

AnakondaAnakonda1972pv sitten
BenQsta en ole kyllä koskaan kuullut mitään hyvääkään... jos graffaa väännät niin älä osta halvinta ;)

edit: nopealla vilkasulla 23" cinema display on reilun tonnin...
LukreeLukree1972pv sitten
Mulla on kotikäytössä tuo benqun näyttö, eikä tästä ole mitään pahaa sanottavaa. Aivan mahtavat liitännät, eikä mitään häntimistä havaittavissa. Menestynyt ymmärtääkseni testeissäkin varsin hyvin.

Tummassa päässä värintoisto hivenen heikompi kuin vanhassa putkinäytössä, mutta se on ymmärtääkseni ongelmana kaikkien littunäyttöjen kanssa. Vaaleasta päästä löytyy sitten sävyjä joiden olemassaolosta ei ollut aiemmin mitään havaintoa. Esim. jpegien pakkausartifaktit näkyvät kyllä aivan eri tavalla kuin ennen.

1920x1200 resoluutioon kannattaa kyllä tähdätä, ellei sitten ole sijoittamassa mahtikokoon 30" ja 2560x1600. Esim. Dellillä tais olla ~1500e luokassa.

pehmustepehmuste1971pv sitten
mullon työs samksungk 24" syncmaster 224t. iha luxor! 1200 mitälie oli 8kk sitte verkkokupas...

Z64.41971pv sitten
Nälkä kasvaa usein syödessä, vaikka nyt tuntuisi, etten tarvitse jotain ominaisuutta. Itse mietin usein sitä, että piteneekö laitteiston käyttöaika satsaamalla vähän enemmän. Mitä jos laitat hieman vielä muutaman satasen lisää ja hankitkin 30''-näytön. Olen seurannut keskustelua videokuvan puolella ja siellä kehutaan kovin Dellin 30'' näyttöjä. Useammat ovat sanoneet, että pärjää kiitettävästi Applen 30''-näytöille, mutta hinta on vain puolet. Hinnat liikkunevat siis jossain 1300€ tietämillä ( en ole googlettanut hintoja). Luulisi työtilan riittävän ja käyttöä riittäisi pidemmäksikin aikaa. Näin ystäväni studiossa eo Dellin näytöt 2x30'' ja apunäyttönä oli Applen 23''. Ei tullut myötähäpeän tunnetta Dellin osalta. Kaunista oli katsella.
Jet OilJet Oil1971pv sitten
bigger is better.
Niko R.Niko R.1970pv sitten
Siis se on fakta että muutama lisäinchi ei tee kuvistasi yhtään parempia. Laadukkaampi monitori taas voi tehdä. Itse satsaisin laatuun koon sijaan.

Jos haluat tilaa työkaluille sekä työskentelylle, niin osta yksi hyvä näyttö työskentelyyn ja viereen halvempi työkaluille, voi olla pienempikin. Voittamaton yhdistelmä joka hakkaa isonkin näytön.
Vertaa vaikka käytössä olevia pikseleitä yksi iso vs kaksi pienempää:
1920x1200 tai jopa se 30" 2560x1600 vs 2 x 1600x1200

...mitä tulee noihin 30"-näyttöihin, niin molempien lcd on saman valmistajan, noin isoja tekee (ainakin teki vielä vähän aikaa sitten) ainoastaan yksi valmistaja, muistaakseni Philipsi. Että sikäli ihan sama ostaakko Apple vai Dell.
kaamos1970pv sitten
Miksei Dellin 24" siinä pitäis olla laatu kunnossa eikä hintakaan huimaa mahdottomasti. 30" alkaa mielestäni olemaan hyödyllisyydessään jo hieman kyseenalainen, mut ohan siitä kiva katsoa leffoja.
Z64.41970pv sitten
No nyt ymmärrän Applen ja Dellin samankaltaisuuden. Tosin onhan esimerkkejä muualtakin. Olin ostamassa Mielen mikroa, kun myyjä sanoi, että säästä 200 euroa ja ota AEG, se tulee viereiseltä linjalta ja koostuu samoista komponenteista. Ja kas kummaa, kun katselin laitteita, niin identtisen näköisiä ne olivatkin.

Olisin hieman eri mieltä Nikon kanssa apunäytöstä sikäli, että itselläni on Applen 2x23'' Cinemadispalyt ja työskentelen pääasiassa äänen ja videon kanssa. Niin hassulta kuin se ehkä kuulostaakin, mutta jos käyttää paljon apunäytöllä olevia työkaluja, niin se tuntuu vain hankalammalta, kuin päänäytöllä olevat. Se apunäyttö vaan on jotenkin liian sivussa.

Ja se nälkä - kun sain 3 vuotta sitten 1 x23'' -näytön, niin kuolemattomat viimeiset sanani olivat: " No ny mää en sit enää tarvii isompaa näyttöpläjäystä, tää riittää mul hautuumaalle asti". No joo, nyt niitä on siis kaksi.
nasunasu1970pv sitten
Mulla on ollut pitkään Cinema Display 23" ja Macbook Pro 15"
kakkosnäyttönä, korotettu iCurvella niin että ovat suht samassa tasossa. Rokkaa kuin poro jouluna.
pehmustepehmuste1970pv sitten
mjooh.. mulla on samgsunkin 24" kaverina 20" viewsonikki. rokkaa hyvin ja työkalut pois päänäytöltä.

jotenki tuntuu järkyttävän isolta 30" flätti, onhan se kiva kun on iso jne mut jotenki vähä turhaa. tulee niska kipiäks ku sellasta jumittaa vajaa metrin piästä..
LukreeLukree1970pv sitten
Minä kyllä vannoisin ennemmin yhden suuren kuin kahden pienemmän nimeen vaikka absoluuttisesti pikseleitä olisikin enemmän. Se kuollut alue mikä muodostuu näyttöjen reunoista vituttaa. Oikeasti. Ihan sikana.

Paljon tietysti tottumuksista kiinni. Omalta osaltani haluan kyllä eroon 2x 19" kuvaputkista, joten ainakin mua houkuttaa seuraavaksi työnäytöksi 30" luksusta. (sormet ristiin ja "se riittää maailman tappiin")
emanonemanon1970pv sitten
"Se kuollut alue mikä muodostuu näyttöjen reunoista vituttaa. Oikeasti. Ihan sikana. "

onneksi tämä osa-alue on hyvin hoidossa itsellä. 2 x slim edge lcd eizoa vierekkäin. kuollut alue on hyvin hyvin pieni. 13mm per näytön reuna.
eli yhteensä 26mm. ei paha!
kaiken muun hyvän ja ihanaisen kukkuraksi nuo eizot ovat vaan niin helvetin tyylikkäitä.

ainoa pieni miinus että toisessa näytössä ledi on sininen ja toisessa vihreä :D
Niko R.Niko R.1969pv sitten
Sama juttu emanonin kanssa, ykkösnäyttönä kalliimpi Eizo ja kakkosena halpis-Eizo, molemmat slimedgejä. Väli on tosiaan muutaman sentin, eikä haittaa käytännössä ollenkaan.
En muuten ajatellutkaan että joissain muissa monitooreissa reunat on isompia, sitten voi olla eri juttu.

Ja kuten emanoni sen jo sanoikin, nämä Eizot on vaan niin helvetin siistejä minimaalisuudessaan. Mustat kapeat reunat eikä muuta.
Jet OilJet Oil1968pv sitten
Ei ne reunat mitään vituta. Ainakaan itsellä.
Kustannukset vs. pikselit 2x20" on paljon parempi kuin 24" wide.
Riippuu tosin duunista millaisen monitorin tarttee.
Jos tekee aukema-taittoa printtiä varten, on varmaan 30" wide paras.
Toisaalta jos tekee esim. Flashia tai fotaria, niin aika kivasti saa ne työkalut kakkosnäyttöön ja duunin ykköseen. Sanoisin että paljon paremmin kuin yhdessä isossa monitorissa. Samaten meilin ja apuohjelmien pito kakkosmonitorissa on luontevampaa ja kätevämpää kuin kaiken päällekkäin oleminen yhdessä monitorissa.

Eli tähänkin vastauksena se mikä kaikkeen muuhunkin. Laitteet tehtävän duunin ja lompakon mukaan.
Stombba1965pv sitten
No niin nyt on sitten tuo Benq 24" näyttö pöydällä =)

Ensimmäinen ongelma syntyi jo heti ekalla startilla eli dvi kaapelilla kokeilin ja signaalia ei löydy??? analogisella kyllä toimii.

Aikani ihmetellessä ja säätäessä näytönohjainta hokasin että mullahan on yksi ylimääräinen kaapeli joka on DVI-VGA adapteri, tökkäsin dvi pään koneeseen ja analogisen pään monitoriin ja homma lähti toimimaan mutta onko tuo nyt sitten enää mitenkään digitaalinen?.

Eli onko tuolla DVI-VGA kaapelilla mitään virkaa?

Suurin huolenaihe on että miten ilveellä saisin tuo dvi tilan toimimaan???

Mitä eroa on kaapeleissani kun mukana tulleessa DVI-DVI kaapelissa on sen liittimen toisella puolella vain yksi leveä piikki ja DVI-VGA kaapelissa leveän piikin ympärillä neljä pientä piikkiä??? mietin vaan että pitäisikö hankkia DVI-DVI kaapeli jossa on molemmissa päissä nämä lisäpiikit?.

Toivottavasti joku saa sepostuksesta selkoa =)
Jet OilJet Oil1965pv sitten
RTFM
;)

Olisiko niin, että näyttis tai näyttö käyttävät DVI-liitintä analogiseen dataan. Tai toisinpäin. Eron VGA vs. DVI kyllä huomaa. Uskoisin että monitorin mukana tuleva johto on ok, mutta koskaan ei tiedä. Esim. oman Shuttlen sata-johdot olivat ihan ala-arvoisia.
ippa1963pv sitten
Noista 22":sta vielä sen verran, että onko Samsung SyncMaster 225BW (22"):lla ja ViewSonic VX2235wm 22":lla kauheasti eroa? Tai kumpaa suosittelisit?

Molemmista kulma löytyy vähän ikävää valovuotoa ylhäältä ja alhaalta.
triekkitriekki1963pv sitten
Molemmat 22" on TN-paneelilla. Ei voi suositella ainakaan graafiseen työskentelyyn, enemmänkin pelailuun ja sellaseen. Siitä johtuu myös kohtuullisen halpa hinta noilla monitoreilla.
Lauri AhonenLauri Ahonen1962pv sitten
En kyl suosittele 24" delliä, itellä on ja kuva ei oo kyl kohdillaan. En tiedä mikä sen ongelman nimi on, mutta sävyvaihdokset ei mee smoothisti vaan silleen tökerösti alueittain (posterize efekti photarissa).

Aikasemmissa 20" dellin näytöissä ei oo kyl vastaavaa ongelmaa ollut.
Anon0071962pv sitten
Hauska juttu Cinema Displayn tummista sävyistä.... Laitoin 20" Apple CDisplayn vierelle kakkosnäytöks 19" HP... joku halpa paketissa tullut... ja huomasin että Applen näyttössä kuva oli luonnollisesti parempi mutta tummmissa sävyissä se vetää laajan skaalan harmaita mustaks... eli esim. leiska missä olin feidannut nätisti reunat mustaan paljastui HPn näytössä todellä kökköisen näköiseksi reunoilta kun ei Applen näyttö ollut näyttännyt kaikkia tumman sävyjä oikeen.

No nyt on kaks näyttöö niin pystyy tuplatsekkaa ettei satu moista... mutta ihmettelen kyllä et niin laadukkas kuin Applen näyttö kusee noissa tummissa sävyissä... toki kuva näyttää ihanalta siinä omassa näytössä mut sit kun kattoo muilla niin voi käydä niin että feidaukset kusahtaa...tms... hämärää :-/

Printtihommissa noi toki huomaa kun tulostaa työnsä ulos mut Webbihommissa en enään luota pelkkään Cinema Displayhin... vai onko tämmöseen olemassa joku kikka (muukuin toinen näyttö rinnalle??)...
SammysSammys1959pv sitten
Ippa..

Mulla on kotona testissä ViewSonicin VX2235wm, eli 22" littu 16/9 kuvasuhteella. Näyttö on "kivan" näköinen ja kokoakin on kyllä mukavasti ainakin omiin tarpeisiini, mutta siihen ne plussat sitten mielestäni jääkiin.
Heti ensi silmäyksestä asti on jäänyt vaivaamaan näytön onneton katselukulma, periaatteessa kohtisuoraan katsottunakin kulmat tummuvat ja harmaat taittuvat lämpimään suuntaan.
Itse olen nyt päätymässä LG L2000C 20"-näyttöön, vielä en ole päässyt koe katsomaan, mutta tätä ViewSonicia en voi itse suositella.

Vain varauksella jokaiselle harkitsevalle..
JuoniJuoni1926pv sitten
Ajattelin hommata ehkäpä myös tuollaisen LG L2000C 20":n semityökäyttöön, päädyitkö Sammys mihin itse - jos hommasit tämän niin millaisia fiiliksiä herättelee?

Ei kenelläkään sattuisi olemaan nurkissa hyväkuntoista Sony 21" G520:sta?
Hyvä ja pitkään palvellut näyttö alkaa pikkuhiljaa ikääntymään...
gumbbarigumbbari1926pv sitten
"Ei kenelläkään sattuisi olemaan nurkissa hyväkuntoista Sony 21" G520:sta?"

Multa löytyy! Ota yhteyttä jos olet kiinnostunut.

gumbbari at gmail piste com
pehmustepehmuste1926pv sitten
sbasssbass1913pv sitten

Samsung SyncMaster 226BW (22")

Toi lähtis verkkokaupoista nyt 400 euron hintaan. 225-malli voitti just mikrobitin testin. Luulis tollakin nyt jotain tekevän?

Mitä muuten tarkalleen ottaen triekkin mainitsema TN-paneeli tarkoittaa? Ja mikä on se ehdoton must-ominaisuus, jos meinaa tehdä graafista suunnittelua näytöllä...

Kävin Gigantissa zoomailemassa näyttöjä ja ainakin noi ViewSonicien kuvanlaatu näytti aika huonolta, kun taas esim. tän kuva näytti tosi skarpilta ja hyvältä:
http://www.sony.fi/view/ShowProduct.action?product=SDM-HS75&site=...
(tossapa taitaa tosin olla vain analoginen näyttöliitäntä...)

Edellisissä työpaikoissa käytettiin Sonyn isoja ruutuja Applen näyttöjen sijaan ja ne ainakin pelitti kympillä. En sitten tiedä onko näistä halvoista mihinkään. Kyllä niillä nyt ainakin nettiä vääntäis...
tuuktuuk1912pv sitten
vähän ohi aiheen mutta ostin just hiljan viewsonicin vx2025wm 20" widen macbookin kaveriksi ja oon ollut todella tyytyväinen. samaa tasoa dellien kanssa, ilman noita lauri ahosen mainitsemia gradient-ongelmia. vasteaikakin on nopeampi, joten pelaaminen/leffan katselu sujuu. hintaa n. 460e verkkokaupassa.

mielestäni mitään merkkiä ei kannata yleisesti kehua tai tuomita, erot ovat kuitenkin mallikohtaisia. dellin aikaisemmat mallit olivat loistavia, uudemmissa on häikkää. jotkut näkemäni viewsonicit eivät ole loistaneet kuvanlaadullaan, vaan omaani olen tyytyväinen.

mä en ainakaan lämpee isommista pikseleistä. jos kuva-alaa haluaa kasvattaa niin resokin saisi kyllä kasvaa. yleensä se tarkoittaa isompaa hintaa tai huonompaa laatua.
sbasssbass1912pv sitten
No katoppas kehveliä. Sama resoluutio näyttää olevan 20 ja 22 tuumaisissa. En mäkään mitään isompia pikseleitä halua. Nää keskustelut näköjään kannattavat, kun huomaa aina uusia juttuja, mitkä vaikuttaa päätöksen tekoon.
kidrok1910pv sitten
sbass

"TN film (Twisted Nematic + Film) panels where the first panels to be used and are still widely implemented in many TFT’s today, especially mid to low end screens. This is due to the low manufacturing costs of TN panels. However, they are not always very good at displaying blacks and also there is a problem with pixels dying and becoming a bright colour rather than just completely going out (black). The main issue with TN Film panels is that they have restrictive viewing angles of up to a realistic range of about 140 horizontally. Vertical viewing angles are very poor generally. TN film panel traditionally offer the fastest pixel response times, and with the implementation of overdrive technologies, the grey to grey transitions have become even faster. Today, TN Film panels are used in the majority of gamer-orientated screens and are often used to break into new screen sizes, offering a cost effective way to provide larger screens without increasing the price too much."

Eli vapaasti suomennettuna.

miinukset:

huono värientoisto tummassa päässä
kuolleet pikselit
surkeat katselukulmat

plussat:

nopea vasteaika
halvat valmistuskustannukset

pääasiallinen käyttötarkoitus: pelaaminen

Noista miinuksista suurin on mun mielestä noi katselukulmat.

S-IPS tai S-PVA paneelista näyttöä suosittelisin niille ketkä on "tosissaan" tekemisissä kuvan kanssa. Katselukulmat on paljon paremmat kuin TN-paneelissa. Näistä kahdesta S-IPS skulaa paremmin värientoiston mutta kontrastin kustannuksella ja PVA:ssa paremmat kontrastit mutta värientoisto S-IPS paneelista hiukan heikompi.

Oon huomannut et joissakin näyttöjen esitteissä ei tota paneelin mallia mainita ollenkaan(vaikka kaikki muut "turhatkin" speksit kyllä löytyy) mikä on mielestäni outoa.

http://www.tftcentral.co.uk/

Tuolta osoitteesta löytyy etusivulta "panel search" eli siihen kun kirjoittaa näytön merkin niin selviää mikä paneeli näytössä on. Ja löytyy muutenkin aika laajasti infoa littu näytöistä..
  • Sinun pitää kirjautua sisään voidaksesi osallistua keskusteluun.
    Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, voit luoda sen hetkessä profiilinluonti-sivulta